Média

Interjúk, cikkek, hangfelvételek, videók

A Mindszenty-gimnázium diákjai sikeresen szerepeltek a versenyen

Három versenyen is eredményesen szerepeltek a közelmúltban a zalaegerszegi Mindszenty József Gimnázium, Általános Iskola és Kollégium tanulói, akiket Tóth Csilla és Barna Máté pedagógus készített fel. Az élményekről a Mindszenty-gimnázium aulájában beszélgettünk a tanulókkal.

A zalaegerszegi Mindszenty-gimnázium eredményes versenyzői. Felső sorban balról jobbra: Veréb Otília, Lukács Zsófia, Novák Izabella, Nagy Zsombor, Tóth László Tamás, Horváth Zsombor és Horváth Botond. Alsó sorban: Barna Máté felkészítő tanár, Simon Sára Laura, Zombó Anna, Martincsevics Dóra és Tóth Csilla felkészítő tanár
Fotó: Mozsár Eszter

A Mindszenty-gimnázium tíz diákja ottjártunkkor vidáman idézte fel a felkészülést és a március végi országos megmérettetések feladatait. Három csapat is bekerült a SZAKE (Szakmai Középiskolásokért Kulturális Egyesület) komplex földrajzi, turisztikai és honismereti vetélkedő országos döntőibe. A Horváth Zsombor (10.A), Horváth Botond és Tóth László Tamás (10.C) alkotta csapat lett az első a gimnazisták között az Erdélyország versenyen a Stefánia Palotában. Őket Tóth Csilla magyar-történelem szakos mesterpedagógus készítette fel.

A budapesti SZAKE versenye után készült a csoportkép a Mindszenty-gimnázium csapatáról
Forrás: Barna Máté

Erdély, a magyarok történelmi és kulturális kincseskamrája

– Megtisztelő ez a siker, hiszen először indultunk a vetélkedőn. A gyerekeknek mindent tudni kellett Erdély történelméről, földrajzi, kulturális és irodalmi vonatkozásairól – mesélte a humán munkaközösség vezetője. – Fontosnak tartom, hogy széles látókörű, kultúra iránt fogékony, érdeklődő diákokat neveljünk. Ezért kapcsolódunk be versenyekbe. Igyekszünk minél több osztállyal eljutni színházba, múzeumba is. Részt veszünk több kulturális programon, ahol nem a verseny a lényeg. Minden évben részt veszünk például a Keresztury szavalógálán vagy a közelmúltban a Tudományos Történelmi Diákkonferencián adta elő tanulóink – mondta a tanárnő.

Tóth László Tamás nemrég járt zarándokúton Erdélyben (Arad, Csíksomlyó, Nagyvárad, Kolozsvár), így személyes kötődések, élmények által készülhetett fel. Történész-levéltárosként tudja elképzelni magát a jövőben. Az első csapat nyereménye egyébként egy háromnapos partiumi tanulmányút, nagyon várják az indulást. Az ikrek arról meséltek, hogy kaptak előzetes feladatokat is, amire sokat készültek, gyakoroltak az iskolában.

– Még sosem jártam Erdélyben, ám mindig vonzó volt számomra sajátságos kultúrájuk, történelmük, különösen a Báthory fejedelmek ideje érdekel. A versenyen nem volt egyszerű összekapcsolni a tudásanyagot – felelte Botond, aki a történelem tantárgyat mindenképpen szeretné továbbvinni felsőfokú tanulmányai során.

Horváth Zsombor szerint Erdély megkerülhetetlen kincseskamra Magyarország és Európa számára.

– Fontos tudnunk, hogy mi történt egykor Nagy-Magyarország területén, s Erdély rengeteget hozzátett hazánk kulturális értékeihez. Jó érzés volt megtanulni mindazt, ami nem feltétlenül a kötelező tananyag része – egészítette ki bátyját.

Akik Magyarországot „térképezték” fel

A „Magyarország az én hazám” elnevezésű komplex földrajzi, turisztikai, honismereti versenyen ugyancsak szép eredmények születtek. Alig csúszott le az első helyről és lett második helyezett a 10. C osztályos Martincsevics Dóra, Simon Sára Laura és Zombó Anna. Az ötödik helyen a 11. B osztályos Lukács Zsófia, Novák Izabella és Veréb Otília végzett. Érdekesség, hogy az első két fordulóban a csapat tagja volt Nagy Zsombor (11. A), aki a döntőn csupán azért nem tudott ott lenni, mert éppen a franciaországi Voironban vett részt egy konferencián az ENSZ Ifjúsági Küldött Program keretében Szodorai Nándor, Kovács Kolos és Őry Hunor társaságában felkészítő és kísérő tanárukkal Payet Marie-vel együtt.

A Szakmai Középiskolásokért Közhasznú Kulturális Egyesület számos közismereti versenyt szervez középiskolások számára. A versenyekben 3 fős csapatokban indulhatnak a szakképzők, szakgimnáziumok, technikumok, valamint gimnáziumok tanulói több kategóriában. Idén is négy témában hirdették meg a vetélkedőt: Örökségünk ’48, Magyarország az én hazám, Magyarok Európában és „Erdélyország” kategóriában.

Barna Máté büszke diákjai teljesítményére

– Tizenhárom csapat jutott be országosan ebben a kategóriában a döntőbe, először vettünk részt rajta mi is. Ha jövőre indulunk, akkor már tudjuk, hogy mire kell figyelni, a hibákat miképpen javítjuk – felelte a földrajz-történelem szakos pedagógus. – A zsűri versenyen kívül megjegyezte, a második helyezett csapatunk prezentációja volt a legjobb, sokat készültek rá, ötletes volt. A dunántúli kulturális örökségeket, intézményeket lehetett bemutatni, csapatonként három témát. Dóra, Sára és Anna a bakonybéli csillagvizsgálót, a mikosszéplaki kastélyt és a Mindszentyneumot választotta. Zsófi, Izabella és Otília a pórszombati tündérkertet, a Zalavölgye Nyitott Porták mozgalmat és a sényei kápolnát mutatta be.

– A vetélkedő arra ösztönzött minket, hogy még jobban megismerjük hazánkat a megadott szakirodalom alapján. Jó érzés volt szembesülni azzal, hogy a már ismert helyekről további információkat szereztünk, illetve számos látványosság, település vár még felfedezésre, s a távolabbi magyar nevezetességeket, turisztikai célpontokat ugyancsak megismerhettük. A felkészülés kalandos és izgalmas volt – emlékezett vissza az ezüstérmes csapat tagja, Dóra.

Sára hozzátette, egy jelenetet adtak elő, igyekeztek minél kreatívabban megoldani a feladatot. Anna beszámolt a nyereményekről, könyvet és társasjátékot kaptak. A turistacsalogató feladat különösen tetszett neki. Dórához hasonlóan megtanulta, a jövőben még felkészültebben utazik egy-egy helyszínre, így mire odaér, már többet tud történetéről és nevezetességeiről.

Izabella és Zsófia tavaly a Magoncok csapat tagjaként nyerte meg a Hód napja túra– és természetjáró akadályversenyt Iklódbördőcén.

A mostani inkább elméleti tudást igényelt történelmi évszámokkal, adatokkal, irodalmi tájékozottsággal, ám sikeres volt a közös és az egyéni munka.

A Mindszenty-gimnázium diákjai a Kovács János földrajzversenyen is bizonyítottak

Zsombor Franciaországból visszaérve Izabellával egy másik versenyen is megmérette magát. Ugyancsak március végén rendezték meg Szeghalom városában, a Péter András Gimnáziumban a XXIX. Kovács János Országos Földrajzverseny döntőjét, amelyen Izabella országos 2., Zsombor 3. helyezést ért el. A fiatalok három egyetemi tanár előtt adtak számot természet- és társadalomföldrajzi tudásukról. Tizenöt perces felkészülés után Izabella a föld belső szerkezetét ismertette és a népességváltozásról kellett beszélnie. Zsombornak a földtörténeti közép- és újidőt kellett kifejtenie, valamint „A kőolaj szerepe Közel-Keleten és Észak-Afrikában” című tételt húzta. Rendkívül kiélezett küzdelem és nehéz, komplex előzetes feladatok jellemezték a versenyt, jóformán egyetemek gyakorlógimnáziumaival versengtek az egerszegiek. Izabellát mindössze 0,6 pont választotta el az első helytől. Pénz-és könyvjutalmon kívül a Debreceni Egyetem Nyári Tudományos Táborába utazhatnak majd.

Zsombor és Izabella tételeket húzott, akár az érettségin
Forrás: Barna Máté 

Forrás: https://www.zaol.hu/helyi-kozelet/2024/04/mindszenty-gimnazium-diak-verseny-zalaegerszeg

Szavalóversenyt rendeztek a Mindszenty-iskolában

Megújult a zalaegerszegi Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium könyvtára, aminek ünnepélyes átadójáról múlt héten írtunk. A hétmillió forintos beruházás az iskolát fenntartó rend, az intézmény alapítványa és a szülői munkaközösség összefogásában valósult meg. Ez alkalomból egy héttel később rendezték meg hagyományos szavalóversenyüket.

A Mindszenty-iskola hagyományos szavalóversenyét a felújított könyvtárban tartották, ahol Bogdán Vanessza szerepelt elsőként. Balról jobbra a zsűri: Olasz Szabó Tímea, Kiss Gábor és Kürnyek Róbert.
Fotó: Pezzetta Umberto

Az intézményben régi hagyomány, hogy a magyar költészet napja alkalmából szavalóversenyt rendeznek, jelezte érdeklődésünkre Tóth Csilla főszervező, magyar-történelem szakos mesterpedagógus. Mint mondta, a program tehetségkutató verseny egyben, idén a 120 éve született Keresztury Dezső tiszteletére választották kötelezőként a város díszpolgárának Ifjúság című költeményét. Az iskola ezzel kapcsolódik az emlékévhez.

A verseny előtt Kürnyek Róbert iskolalelkész szentelte fel a megszépült épületrészt. A zsűriben Kiss Gábor főkönyvtáros, Olasz Szabó Tímea magyar-történelem szakos tanár és Kürnyek Róbert foglalt helyet.

Eredmények:

  1. helyezés: Süle Zsolt (10.a)
  2. helyezés: Miklós Rozália (10.c)
  3. helyezés: Reman Edvin (10.b)

Különdíjat kapott: Kálmán Rozina (9.b) és Szilvás Máté(10.a)

Forrás: https://www.zaol.hu/helyi-kozelet/2024/04/szavaloversenyt-rendeztek-a-mindszenty-iskolaban

Inspiráló környezetben a zalaegerszegi Mindszenty-iskola könyvtára

Megújult a zalaegerszegi Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium könyvtára, aminek ünnepélyes átadóját csütörtökön tartották szavalóversennyel egybekötve. A hétmillió forintos beruházás az iskolát fenntartó rend, az intézmény alapítványa és a szülői munkaközösség összefogásával valósult meg.

Takácsné Wachtl Orsolya földrajz szakos tanár, informatikus könyvtáros és Tóth Gábor igazgató a második osztályos gyerekek körében a Mindszenty-iskola felújított könyvtárában.
Fotó: Pezzetta Umberto

Színes, otthonos, családias környezetben várja mostantól a tanulókat a könyvtár, ahol külön-külön zugot találhatnak maguknak a különböző korosztályok. Ottjártunkkor a második osztályos diákok éppen a nekik való játszó-, mesélő- és olvasósarkot vették birtokba, a hangulatos hely teljesen új része a bibliotékának.

– Ezenkívül társasjátékteret alakítottunk ki új asztalokkal és székekkel a felsősöknek, valamint a gimnazisták is egy otthonos olvasóteremben vehetik le az őket érdeklő könyveket – sorolta Tóth Gábor igazgató.  – A könyvtár teljesen új padlózatot kapott, a kiszolgálóberendezéseket, bútorokat kicseréltük, valamint a világítást is modernizáltuk, mindenhol ledes fényt építettünk be. A munkálatokat az őszi és a tavaszi szünetre időzítettük, hogy ne zavarjuk a bibliotéka mindennapos használatát.

A második osztályos gyerekek a megújult könyvtár játszó-olvasó sarkában. 
Fotó: Pezzetta Umberto

Az intézményvezető hozzátette, a fenntartó rend francia példája alapján alakították ki az inspiráló környezetet, amit külföldön közös információs térnek hívnak. Könyveket folyamatosan vásárolnak, a különböző rendezvényeik bevételeit is erre költik. Takácsné Wachtl Orsolya informatikus könyvtáros mindegyik évfolyamnak tart könyvtár-pedagógiai, illetve kutatóórát.

Forrás: https://www.zaol.hu/helyi-eletstilus/2024/04/inspiralo-kornyezetben-a-zalaegerszegi-mindszenty-iskola-konyvtara

Fenntarthatósági kalandtúra – ZTV Híradó (2024.04.11)

A Muzsikás Együttes rendhagyó énekórája a Mindszenty-iskolában

A Muzsikás Együttes rendhagyó énekórát tartott a zalaegerszegi Mindszenty Általános Iskolában és Gimnáziumban szerdán. A három alkalmon az oktatási intézmény alsó és felső tagozatos tanulói, a gimnázium diákjai, valamint a búcsúszentlászlói tagiskola diákjai vettek részt.

A rendhagyó énekórán a Muzsikás-együttessel (b-j): Sipos Mihály, Porteleki László, Mester László és Pénzes Géza.
Fotó: Pezzetta Umberto

2004 decemberében határozták el, hogy iskolákban igyenesen oktatnak népzenét, mert az derült ki számukra, hogy nagyon kicsi az erről való tudás, mondta Sipos Mihály Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas zenész, a Muzsikás Együttes alapító prímása. Felidézte, hogy ő még a Lórántffy zenei általános iskolába járt, ahol a Kodály-módszerrel tanították zenére a diákokat. Mindennap énekeltek, de mint mondta, ez az idea nagyon eltűnt, megkopott, gyakorlatilag csak három ének-zene óra van egy héten.

– Saját népzenénkről is keveset tudnak az emberek, igaz, hogy az 1972-ben elindított táncházmozgalom sokat lendített ezen. Onnan kezdve jártuk az iskolákat, főként Budapesten. Egy koncertünk után odajött hozzám egy fiatalember, mint kiderült Hernádi Zsolt Tamás, a MOL Zrt. vezérigazgatója, aki zenekarunk küldetése és a népzene-oktatás felől érdeklődött. Tulajdonképpen ebből a találkozásból kezdődött közös munkálkodásunk a MOL támogatásával és a mi vállalásunkkal. Rendhagyó énekóra programunkkal immár több mint egy évtizede járjuk az ország általános- és középiskoláit. Jelenleg a MOL-Új Európa Alapítványhoz adunk be pályázatot évente, és állítjuk össze azon iskolák névsorát, ahová az adott évben elmegyünk.

Fotó: Pezzetta Umberto

A Muzsikás Együttes tagjai küldetésüknek érzik, hogy olyan élményszerű és koncertszínvonalú előadásban részesítsék a diákokat, hogy az lelkileg megérintse őket. Másrészt szeretnék átadni nekik a közös éneklés örömét, illetve felkelteni kíváncsiságukat a rendkívül gazdag magyar népzene és annak szeretete iránt, hangsúlyozta Sipos Mihály. A Mindszenty-iskolában is ezt tették, népi hangszerek bemutatójával és történetek mesésélével színesítették előadásukat.

A Muzsikás Együttes már több iskolába járt Zalaegerszegen, a Mindszenty-iskolában jó néhány év elteltével már másodszor tartott rendhagyó énekórát. Ravadics Roland angolszakos középiskolai tanár elmondta, igyekeznek minden olyan lehetőséggel élni, amelyekkel elmélyíthetik tanulóik zenei műveltségét. A Muzsikás Együttes rendhagyó énekórájával olyan zenei élményhez juthatnak a diákok, amely még a zenetanulásra is ösztönözheti őket.

A Muzsikás Együttes rendhagyó zeneórája a Mindszentyben – ZTV Híradó (2024.04.10)

A helység kalapácsa a Mindszenty-gimnáziumban

Petőfi Sándor 1844-ben írta meg máig klasszikus remekművét, A helység kalapácsa című komikus eposzt. A Jászai-díjas Besenczi Árpád színházigazgató, rendező rendhagyó, egyszemélyes játékát legutóbb pénteken a zalaegerszegi Mindszenty- iskola gimnazistái és meghívott zrínyis tanulók láthatták.

Besenczi Árpád harminc éve bújik Petőfi Sándor komikus eposza szereplőinek bőrébe. Legutóbb a zalaegerszegi Mindszenty-gimnáziumban adta elő A helység kalapácsát. Fotó: Fehér Márk

Harminc éve tiszteleg névadója előtt a katolikus oktatasi intézmény a Mindszenty-napokkal. A rendezvénysorozat keretében tanulmányi versenyeket, kulturális programokat szerveznek, valamint a szülői munkaközösségnek köszönhetően elzarándokolnak Mindszenty bíboros szülőfalujába, Csehimindszentre. Pénteken a képzeletbeli függöny felgördülése után az egykori tornateremben ezúttal Besenczi Árpád bújt az ötvenöt éves szemérmetes Erzsók, a helybéli lágyszívű kántor, Fejenagy, a csizmakészítő Bagarja uram és Vitéz csepű Palkó szerepébe. Az előadásban közreműködött Horváth Zsolt, a Hevesi Sándor Színház hangtechnikusa.

Új épületszárnnyal bővül a zalaegerszegi Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium

Az új épületszárny szerkezeti elemei már elkészültek a Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium épületénél, a beruházást február 19-én, hétfőn mutatták be a sajtónak. Dr. Tóth Gábor, a Mindszenty-iskola igazgatója bevezetőjében elmondta, a 360 négyzetméteres új épületszárny a tervek szerint 2024 szeptember második felére készül el.

Vigh László, dr. Tóth Gábor, Francoise Debeaupte, Balaicz Zoltán, Galbavy Zoltán az új épületszárny rajzával az építkezés helyszíne előtt
Fotó: Pezzetta Umberto

A földszintre kerül az öt éve alapított iskolalelkészség, felette médiatermet alakítanak ki a filmvetítésekhez, ami egyben az oktatást kiegészítő zenei programok színhelye is lesz. A hazánkban 1929 óta jelen lévő  francia Notre Dame Női Kanonok- és Tanítórend  magyarországi-zalaegerszegi működése idején, azaz közel 100 év alatt keletkezett dokumentumokat őrző irattár is itt kap helyet, a korszerű klimatizálás pedig lehetővé teszi,  hogy a nyár eleji érettségik egy része is is bonyolódjék le. Az új épületszárny körülbelül 400 millió forintos költségeit a rend fedezi.

Balaicz Zoltán polgármester gratulált az önerős beruházáshoz, örömtelinek nevezve az intézmény folyamatos fejlődését, a vívóterem elkészültét, az másik szárny birtokba vételét. Mindez jól illeszkedik a zalaegerszegi oktatási intézmények fejlesztésébe, mondta a városvezető, felidézve a középiskolák nemrégiben lezajlott felújítását. Jelezte, az európai uniós források a ságodi óvoda felújítását és az új bazitai óvoda építését teszik lehetővé. A polgármester köszönetet mondott Darabos Géza tervezőmérnöknek és Kónya Zoltánnak, a kivitelezést végző Homeland Kft. ügyvezetőjének.

Új épületszárnnyal bővül a Mindszenty-iskola
Fotó: Pezzetta Umberto

Vigh László országgyűlési képviselő a jövő letéteményesének nevezte az oktatást, kiemelve a Mindszentyt mint az oktatási paletta oázisát, melyet Mindszenty Józsefnek a francia rendet hazánkba hívó invitációja tett lehetővé. Kormányzati segítségről szólva a vívócsarnok létrejöttét emelte ki, de ráirányította a figyelmet a pedagógusok idei béremelésének mértékére is, mely reményei szerint jobb hangulatot teremt az oktatási szférában. A francia szerzetesrend magyarországi vezetője, a rendfőnöki feladatokat ellátó Francoise Debeaupte nővér elmondta, az új épületszárny is a 830 diák minőségibb, nívósabb oktatásának biztosítását szolgálja. Megköszönte, hogy a tervező és a kivitelők megőrzik a 100 éves zárda hangulatát, így illeszkedik a környezetébe az épületegyüttes.  Az iskolalelkészi hivatal egyben plébániaként is funkcionál, jelezte Francoise Debeaupte nővér.

Galbavy Zoltán, a térség önkormányzati képviselője köszönete mellett azt emelte ki, hogy az intézmény rendre helyet ad a városrész idősek napi programjainak, e módon is részt vállalva a város életében. A városi képviselő hozzátette, a Mátyás király utcában is terveznek a Zárda utcában már bevált forgalomlassító küszöböket az úttestesten, a Május 1. ligetben pedig a szabadtéri tornaórák számára is alkalmas felnőtt sportjátszótér kialakítása várható. 

Forrás: https://www.zaol.hu/helyi-gazdasag/2024/02/uj-epuletszarnny-bovul-a-zalaegerszegi-mindszenty-jozsef-altalanos-iskola-gimnazium-es-kollegium

A Deák Ferenc Megyei és Városi Könyvtár tematikus könyvvására sok romantikus regényt kínálat

Különleges kínálattal készült Valentin-napra, február 14-ére a Deák Ferenc Megyei és Városi Könyvtár. A sok-sok éve hagyományos, ezen a héten zajló könyvvásár e napon a megszokott tematikai mellett a romantikus regények kollekciójából jóval többet kínált, mindössze 300 forintért.

Dóráné Mészáros Anikó és Takácsné Wachtl Orsolya a megyei könyvtár épülete előtt Valentin-napon, romantikus regények napján
Fotó: Arany Horváth Zsuzsa

Dóráné Mészáros Anikó, a bibliotéka helyettes vezetője lapunknak elmondta, szerdán már kora délelőtt járt náluk egy nyugdíjas házaspár, ők 52 kötetet vittek haza a könyvvásár kínálatából. Ilyenkor ezernél is több könyv talál új gazdára, ezúttal a szerelem napjához kapcsolható regények voltak a legnépszerűbbek. A könyvvásárt és a kötetek kiválasztását Kerekiné Beke Szilvia könyvtáros felügyeli. A napi tapasztalat örömteli, a természettudományok, a nyelvkönyvek és a gyerekkönyvek iránt is nagy az érdeklődés.

De ezzel még nincs vége a könyvtárosok ötleteinek. A Deák Ferenc Megyei és Városi Könyvtár  munkatársai ezen a napon a város különböző pontjain, forgalmasabb helyeken, s az intézményeik környékén meglepetés-könyveket helyeztek el, méghozzá a saját, otthoni könyvtárukból. Február 14-e 2012 óta a Nemzetközi Könyvajándékozás Napja is, a szívecskés papírba csomagolt kötetek ezért is „vesztek el” városszerte.  Néhány szerencsés megtaláló ajándék olvasójegyet, könyvtári beiratkozási tagságot is talál a kötetekben, ezzel is ösztönözve érezheti magát a könyvtár látogatására.

A bibliotéka Facebook-oldalát érdemes volt felkeresni,  s aki ezen a napon járt a könyvtárban, további meglepetésben részesült: speciális szerencsekeréken  pörgethetett könyvtári ajándékot.

Ottjártunkkor az olvasóterem könyvvásári célra kialakított asztalainál Takácsné Wachtl Orsolyával találkoztunk. 

– A Mindszenty-iskola könyvtárosaként a diákjainkat érdeklő, gyerekeknek való könyvek között válogatok, találtam is jópár mesekönyvet, állatokról szóló köteteket, ezeket nagyon szeretik. Többször is megfordultam a könyvvásárokon, számomra kitűnő böngésző alkalom – mondta a kolléga, aki minden lehetőséget megragad, hogy a tanulók igényeit szolgálja.

Forrás: https://www.zaol.hu/helyi-kultura/2024/02/a-deak-ferenc-megyei-es-varosi-konyvtar-tematikus-konyvvasara-sok-romantikus-regenyt-kinalat

Jótékonysági bált rendeztek a zalaegerszegi Mindszenty-iskolában (ZAOL)

A hagyományokhoz híven január harmadik hétvégéjén rendezte meg jótékonysági bálját a Notre Dame Női Kanonok- és Tanítórend által fenntartott zalaegerszegi Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium.

A zalaegerszegi Mindszenty-iskola jótékonysági estjén a tanárok is felléptek
Forrás: Varga Fotó

Az idei rendezvény egyben jubileum is volt, 25. alkalommal várták a meghívott vendégeket. Az eseményt a szülői munkaközösség szervezte, a jótékonysági esten összesen 440 fő vett részt. A bál szervezésében fő szerepet betöltő Simonné Mérnyei Judit elmondta, a rendezvény egyre népszerűbb a szülők körében. Tóth Gábor, az iskola igazgatója hozzátette, a bál bevételéből idén a könyvtár felújítását szeretnék megoldani. Az iskola egy másik jubileumot is ünnepel idén, ugyanis harminc évvel ezelőtt indították újra az intézményben a keresztény szellemiségű oktatást. Az alapítványi bál hagyománya az első évektől kezdődően indult, két év kihagyás után pedig most februárban szervezték meg újra.

Vigh László országgyűlési képviselő köszöntötte a résztvevőket
Forrás: ZH

A rendezvényen koktélbár, kávézó és büfé üzemelt, a jó hangulatról a Silver Band zenekar gondoskodott. Természetesen a népszerű tombolasorsolás sem maradt el. A résztvevőket Vigh László országgyűlési képviselő, miniszteri biztos köszöntötte, aki az intézményben folyó oktatási-nevelési munkát méltatta.

A bál egyre népszerűbb, idén 440-en vettek rajta részt.
Forrás: ZH
A vidám hangulatról a Silver Band gondoskodott
Forrás: Varga Fotó

Forrás: https://www.zaol.hu/helyi-kozelet/2024/01/jotekonysagi-balt-rendeztek-a-zalaegerszegi-mindszenty-iskolaban

A zalaegerszegi iskolák aktív sportprogramjai

Ahogy arról hírt adtunk, a Zalaegerszegi Tankerületi Központhoz tartozó Zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium, valamint a Notre Dame Női Kanonok- és Tanítórend által fenntartott Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium idén szeptembertől viseli az Aktív iskola kitüntető címet. A fenntartók és intézmények közötti kiváló együttműködést példázta a hétfői közös sajtótájékoztató, melyen részt vettek a programot indító Magyar Diáksport Szövetség képviselői is.

Karvalits Levente a Zrínyi-gimnázium Aktív Iskola program terveit mutatja
Forrás: ZMG

Több szakmai, kulturális és sport rendezvényen vesz részt közösen a két iskola, aminek egyik kiemelkedő állomása a Belügyminisztérium által támogatott és a Magyar Diáksport Szövetség által szeptember végén indított mozgásösztönző Aktív iskola program. Jelenleg 97 ezer gyermek több mint 300 intézményben érintett a minőségi testnevelési órák és a tanórán kívüli mozgás védjegyrendszer programjában. Zalaegerszegen egyelőre a két intézmény viseli a címet.


A sajtótájékoztatón Tóth Gábor, a Mindszenty-iskola igazgatója és Schneider János, a Zrínyi-gimnázium intézményvezetője megerősítette, mindkét iskolában elkötelezett testnevelő kollégákkal dolgozhatnak együtt. Felhívják a figyelmet a sportos életmódra, példát és lehetőséget mutatnak a diákoknak, hogy egész életen át tartó aktív életet éljenek. A pedagógusok fontosnak tartják, hogy a testnevelés mellett a tanulók lelki egészségével is foglalkozzanak, az Aktív iskola program ehhez is ad ajánlásokat, szempontrendszereket.

Kajári Attila, Schneider János, Karvalits Levente, Gőcze Balázs, Francoise Debeaupte, Tóth Gábor és Halász Gergely a Mindszenty csarnokban
Fotó: Mozsár Eszter

Az Aktív iskola program pilot évéről, eredményeiről és az idei tervekről Karvalits Levente, a Zrínyi-gimnázium és Halász Gergely, a Mindszenty-iskola testnevelő tanára számolt be.

Karvalits Levente arról tájékoztatott, hogy a Zrínyi-gimnázium aktív sporthagyományokkal rendelkezik, szívesen jelentkeztek a tavalyi pilot programba, a katolikus iskolával pedig évek óta jó kapcsolatot ápolnak, számos közös sportrendezvényen vettek részt.

– Nemcsak a színes plakátok, hanem a központilag javasolt lehetőségek több színtéren mozgatják meg a tanulókat. Kihangsúlyoznám, hogy a mozgásos tevékenységen túl a tanulók zalaegerszegi és nemzetközi sporteseményeken vesznek részt mint önkéntesek. Emellett saját maguk házibajnokságot, sportnapokat szerveznek. Nálunk nagy hagyománya van a tájfutó napnak, valamint a közelmúltban rendezett Rozsnyói Sándor akadályfutó versenynek. A városban talán mi nevezünk a legtöbb diákolimpiára versenyzőt. A cím elnyerésével most nevesítettük azt, amit eddig is csináltunk: nálunk a tanulás, a sport, a művelődés, a művészet együtt színesíti a gyerekek mindennapjait – mondta Karvalits Levente.

A Mindszenty-iskola részéről Halász Gergely arról számot be, hogy szeptemberben az Európai Diáksportnapokhoz csatlakozott mindkét intézmény: 2023 méteres futáson vettek részt, valamint fesztivál jellegű játékos versenyt rendeztek, az udvaron kisebb fajta sportágválasztót tartottak.

Az aktív iskola védjegy táblája
Fotó: Mozsár Eszter

– Az Aktív iskola programban az idei évre vállaltuk, hogy sportfesztiválokat rendezünk alsósoknak és felsősöknek egyaránt. Ezen kívül iskolai sportnapokat, táborokat, illetve aktív 15 perces szüneteket szervezünk. Az Aktív iskola tanuló csapata előre megbeszélt időpontokban bemegy tanórákra, ahol felfrissítik a gyerekeket – tájékoztatott Halász Gergely.

A hétfői találkozón a Magyar Diáksport Szövetséget Gőcze Balázs nyugat-dunántúli regionális szakmai menedzser és Sipos Győző irodavezető képviselte. Mint köztudott a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) 18 éve indította útjára a Magyar Diáksport Napját, amelyet immár 8 éve nemzetközi színtéren is megszervez Európai Diáksport Napja (European School Sport Day® – ESSD) elnevezéssel az Európai Sporthét keretében. Szeptember 29-én országszerte több mint 1 300 iskolában mintegy 320 000 gyermek részvételével zajlott a rendezvény, ami egyben az Aktív Iskola program indítása volt. Az Aktív Iskola védjegyrendszer a Magyar Diáksport Szövetség által indított mozgásösztönző program általános és középiskolák részére. A diákokat a testnevelés órákon kívül is arra buzdítják, hogy sokat mozogjanak, például tanítás előtt, egyes tanórákon, tanórai szünetekben vagy a délután folyamán. Az Aktív Iskolák a korábbiakhoz képest több és változatosabb mozgás- és sportlehetőséget biztosítanak, segítve ezzel a családok időbeosztását is.

Forrás: https://www.zaol.hu/helyi-kozelet/2023/11/a-zalaegerszegi-aktiv-iskolak-sportprogramjai

Aktív iskola címet kaptak – ZTV Híradó (2023.11.27)

Aktív iskolák kiváló együttműködése Zalaegerszegen

A Zalaegerszegi Tankerületi Központhoz tartozó Zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium, valamint a Notre Dame Női Kanonok- és Tanítórend által fenntartott Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium idén szeptembertől viseli az Aktív iskola kitüntető címet. A fenntartók és intézmények közötti kiváló együttműködést példázta a hétfői közös sajtótájékoztató.


A Mindszenty tornacsarnokában Gőcze Balázs, Halász Gergely, Schneider János, Kajári Attila, Francoise Debeaupte, Tóth Gábor, Karvalits Levente és Sipos Győző. Fotó: Mozsár Eszter

Több szakmai, kulturális és sport rendezvényen vesz részt közösen a két iskola, aminek egyik kiemelkedő állomása a Belügyminisztérium által támogatott és a Magyar Diáksport Szövetség által indított mozgásösztönző Aktív iskola program. Jelenleg 97 ezer gyermek több mint 300 intézményben érintett a minőségi testnevelési órák és a tanórán kívüli mozgás védjegyrendszer programjában.

Francoise Debeaupte rendfőnöknő kiemelte: mindkét egerszegi iskolában elkötelezett testnevelő kollektíva dolgozik, akik az Aktív iskola programot megvalósítják. A sportot az „élet iskolájának” tekintik, ami a diákokat a társadalomba való beilleszkedésre, a határaik túllépésére, az ellenfél tiszteletére neveli.

A Zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnáziumot is felkeresték. Balról: Halász Gergely, Tóth Gábor, Francoise Debeaupte, Kajári Attila, Schneider János és Karvalits Levente. Fotó: ZMG

Kajári Attila tankerületi igazgató arról szólt, hogy évek óta közös programokon vesz részt a két iskola – Petőfi 200, Lázár Ervin program, Neumann János-kiállítás, módszertani konferenciák –, ami példaértékű együttműködés. Schneider János és Tóth Gábor intézményvezető ugyancsak megemlítette a közös rendezvényeken való részvétel fontosságát, azok közösségépítő erejét.

Az Aktív iskola program pilot évéről, eredményeiről és az idei tervekről Karvalits Levente, a Zrínyi-gimnázium és Halász Gergely, a Mindszenty-iskola testnevelő tanára számolt be. A Magyar Diáksport Szövetséget Gőcze Balázs nyugat-dunántúli regionális szakmai menedzser és Sipos Győző irodavezető képviselte. A sajtótájékoztató résztvevői mindkét intézményt felkeresték és megbeszélték az együttműködési további részleteit.

Forrás: https://www.zaol.hu/helyi-kozelet/2023/11/aktiv-iskolak-kivalo-egyuttmukodese-zalaegerszegen#google_vignette

Mesehős-díjasok – ZTV Híradó (2023.11.21)

Zalaegerszegi védőnő és diákja kapott nemzetközi Mesehős-díjat

20 ország többszáz jelöltje közül Tóthné Koller Mária, a Mindszenty-iskola védőnője, és tanítványa, Bor Benedek vehetett át plakettet.

A 20 ország részvételével zajló, agyi infarktus tüneteire tanító nemzetközi kampányban most először ismerték el a legaktívabban közreműködőket. A Görögországban kihirdetetett és átadott öt kategóriadíjból kettő került a zalai vármegyeszékhelyre – amit az érintettek hétfőn délután, a Mindszenty-iskolában vehettek át a projekt magyarországi képviselőitől.

A nemzetközi kampány az óvodás és kisiskolás korosztályt szólítja meg. A szupererővel rendelkező karakterek különféle kalandokon keresztül vezetik a gyerekeket az agyi infarktus felismerésétől a segítségnyújtásig. A kezdeményezés nem csak hasznos: a gyerekek már a második órán tudják az alapvető tüneteket. A foglalkozás végére pedig mindenki mesehőssé válik, aki képes segíteni a bajbajutottakon. A programhoz bármelyik oktatási intézmény csatlakozhat. A projekt honlapja az ehhez szükséges legfontosabb adatokkal az interneten elérhető.

Szöveg: Szigeti Éva
Fotók: Médiacentrum Zalaegerszeg 

Forrás: https://www.egerszegihirek.hu/helyi-hirek/zalaegerszegi-vedono-es-diakja-kapott-nemzetkozi-mesehos-dijat?fbclid=IwAR2n8fcp4XUVmzZeFFhlp8YpOmmxu-2fF7AtLU1sAHWOz3Mb9yv9b6Im_JE&mibextid=xfxF2i

Átadták az új kémiatermet – ZTV Híradó (2023.09.28)

Új kémiatermet és labort avattak Zalaegerszegen, a Mindszenty-iskolában (2023.09.28)

Sárkányhajóztak és kenuztak a Gébárti-tavon

A Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium diákjai vízre szálltak hétfőn és kedden a Gébárti-tavon. Az intézmény harmadik éve ápol jó kapcsolatot a helyi Kajak-Kenu Sárkányhajó Egyesülettel, így a gyerekek folyamatosan ismerkedhetnek ezzel a vízi sporttal. Hétfőn a 7. A, míg másnap a 7. B osztály tanulói kaptak ízelítőt az evezésből.

Fotó: Pezzetta Umberto

Tóth Gábor igazgató arról tájékoztatta lapunkat, hogy a fenntartó kérésére szervezik meg a szabadidős projektnapokat az iskolában, ahol a diákok az ismertebb és kedveltebb sportágak mellett másfajta mozgáslehetőséget is kipróbálhatnak, így színesítve a palettát.

– A másodikos diákok órarendjébe bekerült a vívás, a negyedikesek egy napra Eplénybe mennek síelni, a hetedik évfolyam az evezést próbálhatja ki, a gimnazisták pedig eddig lovagolni jártak – mondta Tóth Gábor. – Ezeken az alkalmakon általában hatvan gyermeket mozgatunk meg.

Fotó: Pezzetta Umberto

A mindszentysek ebben a két napban egy rövid vízbiztonsági oktatás után először a kenukkal merészkedtek a vízbe, majd a jóval nagyobb, 10 fős sárkányhajóba szálltak be a felnőttek segítségével. Emellett ügyességi vetélkedő várta őket.

Ahogy Várnai Tibor elnök elmondta, a megalapítás óta szoros kapcsolatot ápolnak az oktatási intézményekkel, a Mindszenty-iskolán kívül többek között az Ady-iskolával és a Kölcsey-gimnáziummal.

Fotó: Pezzetta Umberto

– Az augusztusi sportágválasztón közel 200 gyereket fogadtunk, ebben az évben a szabadidős tevékenységünk során már 600 fiatalt tettünk vízre, nyáron pedig ugyancsak kétszázötven fiatalt mozgattunk meg az országos versenyünkön, amit a strandon tartottunk – mondta Várnai Tibor.

Forrás: https://www.zaol.hu/helyi-kozelet/2023/09/sarkanyhajoztak-es-kenuztak-a-gebarti-tavon

Tankönyvhegyek a Mindszenty-iskolában

Már egy hete megérkeztek a tankönyvek a zalaegerszegi Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégiumba. Az intézmény munkatársai jelenleg elektronikus nyilvántartásba veszik azokat, majd hónap végén a gyerekek átvehetik az igényelt csomagokat. Az oktatási intézmények augusztus 21-étől adhatják le az utórendeléseket.

Fotó: Pezzetta Umberto

Négy raklappal, összesen 7067 darab kiadványt hozott a megadott időpontban a teherautó, a lepakolásban diákmunkások, pedagógusok segítettek. A könyveket évfolyamok és tantárgyak szerint rendezték össze, melyek most arra várnak a könyvtárban, hogy egyenként vigyék fel a számítógépes rendszerbe. Az intézménybe összesen 809 diák jár. A tankönyvek rendszerezését közösségi szolgálatos diákokkal együtt oldják meg, a munkákat jövő héten kezdik.

Fotó: Pezzetta Umberto

– Mindig igyekszünk gazdaságosan elkölteni a központilag meghatározott keretet, amiből egymillió forint értékben az SNI-s diákok taneszközeit vásároljuk meg. Tartós tankönyveket is igénylünk, amit év végén visszakérünk diákjainktól – tájékoztatott Péterné Frang Irén tankönyvfelelős, aki Császár Gáborné pedagógiai asszisztens és Takácsné Wachtl Orsolya könyvtárossal együtt mutatta meg a vadonatúj példányokat. 

– Idén 92 gimnazista kezdi meg nálunk a tanévet, közülük 33-an éltek azzal a lehetőséggel, hogy a tankönyvek elosztását, csomagolását közösségi szolgálatban lássák el. A kész csomagokat az 1-4. osztályosoknak a tantermekben adjuk át az első tanítási napon, az ehhez szükséges adminisztrációs munkálatokat szülői értekezleten látjuk el. A felsősök augusztus 28-án, a gimnazisták 29-én és 30-án vihetik haza a tankönyveket. Legtöbbször a már bevált kiadók példányait kérjük, a rendelhető listát az Oktatási Hivatal teszi közzé. Ezen kívül egyházi iskolaként a katolikus kiadóktól történelem, irodalom, magyar nyelv tantárgyakból 9-12. évfolyamos tankönyveket érünk el ingyen a KELLO-n keresztül.

A 2023/24-es tanévre összesen 12,5 millió tankönyvet rendeltek az intézmények országszerte. Idén már minden évfolyam az úgynevezett újgenerációs könyvekből tanul. Az Oktatási Hivatal több mint 100 tankönyvet újított meg, elsősorban a negyedik, nyolcadik és a tizenkettedik évfolyamon. A Könyvellátó Nonprofit Kft. raktáraiból augusztus 31-éig minden iskolába megérkeznek az ingyenes tankönyvek.

Forrás: https://www.zaol.hu/helyi-kozelet/2023/08/tankonyvhegyek-a-mindszenty-iskolaban

Népszerű a diákmunka – ZTV Híradó (2023.06.22)

Petőfi 200 irodalmi előadás – ZTV/ M1 Híradó (2023.04.19) (13:00)

Petőfi 200 Zalaegerszegen – ZTV Híradó (2023.04.20)

Több mint 40 csapat vett részt a „A Hód Napja” túrán és természetjáró akadályversenyen

Több mint 40 csapat részvételével rendezte meg 13. alkalommal a Magyar Földrajzi Társaság Zalai Osztálya a „A Hód Napja” túrát és természetjáró akadályversenyt az elmúlt hét végén Iklódbördőcén.

Fotó: Korosa Titanilla

A programot ismét nagy az érdeklődés kísérte, nemcsak az egykori Zala vármegyéből, de a vármegyehatárokon túlról, Ajkáról is érkeztek csapatok. A megnyitón dr. Gyuricza László, a Zalai Földrajzi Társaság elnöke köszöntötte a diákokat, pedagógusokat, és ismertette a verseny menetét.

Minden évben izgalmas napnak néznek elébe a diákok, mikor elindulnak a Hód-napi akadályversenyen és bejárják Iklódbördőce határát, átkelnek a Cserta-patak fölött a régi hídon, közben pedig az állomásokon tudásukról számot adnak. Így volt ez idén is, általános és középiskolás egységek indultak neki az útnak a Mároki-kápolnáig, közben 8 állomáson kaptak feladatokat, volt, ahol énekelniük kellett, illetve különféle kérdésekre válaszolni. Az elméleti témák közt szerepelt egyebek mellett a Kerka-mente Naturpark, főképpen a Cserta- és a Kerka-völgy természeti értékei, kiemelten a hódok, Göcsej, Őrség és Hetés természeti és épített öröksége, hagyományai, népdalai, nyelvjárása és a trianoni évforduló is előkerült. Előzetesen a csapatok menetlevelet is készítettek, illetve összegyűjtöttek 20 tájszót a lakóhelyükön.

Az eredményhirdetést a Mároki-kápolnánál tartották, miután szerencsésen megérkezett mindenki. Az általános iskolások közt első lett a Réti sasok csapata a Muraszemenyei Általános Iskolából, a középiskolások közt a Magoncok végeztek az első helyen a zalaegerszegi Mindszenty József Általános Iskola és Gimnáziumból. A közel 200 résztvevőnek az ebédet Iklódbördőce önkormányzata biztosította.

A középiskolai kategóriában az első helyezetteknek a kupa mellett különdíjként utazási bónt is felajánlottak a szervezők idén is. A diákok a MFT Zalai Osztályának a tanév végét lezáró (június 23–25.) „Bosznia-Hercegovina és Horvátország legfiatalabb nemzeti parkja, s egy kis Adria…” elnevezésű tanulmányútján vehetnek részt.

Helyezések:

Általános iskolák:

1. Réti sasok – Muraszemenyei Általános Iskola

2. HÓD-ok – Lenti Vörösmarty Mihály Általános Iskola

3. Lovászi hódítók – Buda Ernő Körzeti Általános Iskola

4. Városi hódok – Lenti Vörösmarty Mihály Általános Iskola

4. Ürgék – Muraszemenyei Általános Iskola

6. Túrázók – Rozgonyi Úti Általános Iskola, Nagykanizsa

6. Platán – Letenyei Andárssy Gyula Általános Iskola

Középiskolák:

1 Magoncok – Mindszenty József Ált. Isk., Gimnázium, Zalaegerszeg

2 Hídrobbantók – Zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium

3 Hódkórosok – Gönczi Ferenc Gimnázium

4 Esmeralda – Zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium

5 Hódfarkok – Kétnyelvű Középiskola, Lendva

6 Hódok Hada – Gönczi Ferenc Gimnázium, Lenti

Forrás: https://www.zaol.hu/helyi-kozelet/2023/06/tobb-mint-40-csapat-vett-reszt-a-a-hod-napja-tura-es-termeszetjaro-akadalyversenyen?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=zaol&fbclid=IwAR1G8j_ngOa7qQr9727pSCLxp4QGHexSXVtVDbrbQTcb3a6AueJn1dnBCQM
2023.06.05

Franciaországban jártak a zalaegerszegi Mindszenty-gimnázium tanulói

Angol nyelvű kommunikáció, különböző nézőpontok közelítése, globális kérdések, az ENSZ szabályrendszerének megismerése. Dióhéjban erről szól a Voironban rendezett MUN program, aminek most részese lehetett a zalaegerszegi Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium három tanulója.

Forrás: Mindszenty-gimnázium

Jankovics Lucia Törökország, Nagy-Gellén Hanna India, míg Simon Donát a szomszédos Románia „követeként” volt jelen nemrégiben a franciaországi testvériskola, a Notre Dame des Victoires tanulói által rendezett, az Egyesült Nemzetek Szervezetének működését modellező oktatási szimuláción. Az egerszegi katolikus iskola 1999 óta tartja a kapcsolatot a francia intézménnyel, ám most vettek részt először ezen a rendezvényen.

Forrás: Mindszenty-gimnázium

A MUN program története dióhéjban a következő: előzménye az UN-modell, ami a Nemzetek Ligája szimulációjaként indult, az első összejövetelt az Oxfordi Egyetemen tartották 1921 novemberében. A második világháborút követően 1945-ben megalakult a Liga utódja, az Egyesült Nemzetek Szervezete. Az első ENSZ-mintakonferencia a Swarthmore College-ban (Philadelphia, USA) volt 1947. április 5-én. Akkor mintegy 150 diák vett részt több mint 41 főiskoláról. A küldöttek közgyűlést szimuláltak, és azt javasolták a tagállamoknak, hogy „hozzák létre az atomenergia nemzetközi ellenőrzését és fejlesztését”, „kössenek lefegyverzési szerződést”, hogy az ENSZ fogadjon el „egységes rendszert a menekültek állampolgárságára”. A MUN olyan készségeket tanít, mint a kutatás, a nyilvános beszéd, a vita és az írás, a kritikus gondolkodás, a csapatmunka és a vezetés. A program célja, hogy bevonja a hallgatókat és lehetővé tegye számukra, hogy mélyebben megértsék az aktuális világproblémákat és a világpolitikát.

Forrás: Mindszenty-gimnázium

A mostani francia találkozóra 240 tanuló érkezett a világ minden tájáról, akik kilenc szekcióban üléseztek. Az egerszegi fiatalok az ENSZ Nemzetközi Munkaügyi Szervezetében (ILO) tanácskoztak további 14 társukkal együtt. Az idei francia Modell ENSZ-gyűlésnek a „Tudomány és a fejlődés” volt a témája. Ilyen szimulációkat ma is számtalan helyen tartanak a világban, amiről a Model United Nations című weboldalon lehet informálódni.

– Utazás előtt mindenki kapott egy nemzetet, amit képviselnie kellett a lobbizások, szavazások, majd a záróbeszélgetés során. Fel kellett készülnünk az adott ország jellegzetességeiből, külpolitikájából. A kilenc csoportból kettő angol, egy spanyol, a többi pedig francia nyelven tanácskozott, vitatkozott. A saját szervezetünkben mi azt a témát kaptuk, hogy az új technológiákat miként tudjuk a munkakörülményekkel összeegyeztetni – meséli Donát, aki egyébként a háromnapos találkozó végén csoportjában a „Legjobb diplomata” címet is megkapta. – Nagyon izgalmas volt, amikor a lobbizás során például az országok szövetségeseket kerestek, a csoporton belül kettő ilyen nagy szövetség alakult. A vita során kialakítottuk megoldásként a törvényjavaslatokat, azok pontjait megszavaztuk vagy módosítottuk. A zárókonferencián minden modell ENSZ-szervezet bemutatta a végső megoldását, amit megszavaztunk. Harmadik nap levezetésként játékosan megismertük Voiron városát. Az is érdekes, hogy a diákok javaslatait később a világszervezet megkapja. A nyitóceremónián egyébként egy francia ENSZ-képviselő is részt vett.

Forrás: Mindszenty-gimnázium

Az itthoni élménybeszámolón megtudhattuk azt is, hogy milyen aktuális kérdésekkel foglalkoztak a szekciók: miként lehet kivédeni a kibertámadásokat az orosz-ukrán háborúban, milyen új fegyverekkel kísérleteznek Észak-Koreában, illetve a modern technológiákat hogyan tudják felhasználni az egészségügyi alapellátásban.

– Nagyon sokat tanultunk a diplomáciáról, az etikettről, protokollról, a tanácskozás során a megfelelő viselkedésről, harmadik napra már teljesen belerázódtunk – folytatta Hanna és Lucia. – Hozzá kellett szoknunk a diplomáciában használt formális mondatokhoz, végig öltönyt, kosztümöt viseltünk. Azért nap végére kicsit elfáradtunk, mivel végig angolul beszéltünk nagyon komoly témákról. Nagy élmény, hogy megismerhettük a különböző országok állásfoglalásait, nézőpontjait, miközben felkészültünk kapott nemzetünk ismereteiből.

Fotó: Mozsár Eszter

A gimnazistákat befogadó családoknál szállásolták el, így némi betekintést nyerhettek a francia mindennapokba. Emellett csoportjuk tagjaival nagy barátságok szövődtek, különösen a spanyol diákokkal, akik révén malagai meghívást kaptak. A diplomata modell program fontos tehát a kapcsolatépítésben is – mondták nevetve a mindszentysek.

Az egerszegi delegációt kísérő francia tanárnő, Payet Marie – aki egyébként éppen ebben a középiskolában érettségizett – véleménye az, hogy a programnak köszönhetően nagyon sokrétű tudást szereztek a gyerekek, miközben megtanulták az együttműködést és nem utolsósorban gyakorolták a családoknál a francia nyelvet.

Forrás: Mindszenty-gimnázium

A 11. évfolyamos tanulóknak persze már a jövőre is gondolniuk kell. Donátnak nagyon megtetszett a nemzetközi kitekintés, nemzetközi gazdálkodás vagy nemzetközi kapcsolatok szakon szeretne továbbtanulni. Lucia megírta az előrehozott francia érettségit, ő mindenképpen idegen nyelvvel szeretne foglalkozni. Hannának ugyancsak életre szóló élményt jelentett a francia utazás, ám ő egész más területen képzeli el jövőjét, a biológia érdekli leginkább.

Forrás: Mindszenty-gimnázium

A Mindszenty-gimnázium tehát jó tapasztalatokat szerzett, s szívesen delegálnának tanulókat máskor is hasonló programra. A Modell ENSZ olyan fórumot teremt a világ diákságának számára, ahol globális kérdésekről tárgyalhatnak, miközben fejleszthetik idegen nyelven a vitakultúrájukat, s elsajátíthatják a diplomácia alapjait.

Forrás: https://www.zaol.hu/helyi-kozelet/2023/05/franciaorszagban-jartak-a-zalaegerszegi-mindszenty-gimnazium-tanuloi?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=zaol&fbclid=IwAR3V7fUVwU7KzGHozrao1wukZ0VQIc_zra0Pb5PTIFCCEYt4U9VXuQByhy0
2023.05.28

Elsősegélynyújtásból versenyeztek a fiatalok Zalaegerszegen

Csecsemő újraélesztése is várt szerdán az elsősegélynyújtó-verseny résztvevőire.

Forrás: Arany Gábor

A Magyar Vöröskereszt idén 51. alkalommal rendezte meg  a felmenő rendszerű megméretést, amelynek megyei döntőjét Zalaegerszegen, a Mindszenty Sportközpontban tartották. Preisz Péter, a karitatív szervezet megyei elsősegélynyújtó koordinátora arról számolt be, hogy két-két  gyermek és ifjúsági csapat került a döntőbe, valamint versenyen kívül vett részt a Mindszenty-iskola felnőtt csapata, amely tavaly harmadik helyet ért el az országos döntőben. A megszokott tematika szerint az elsősegélynyújtáshoz és a Vöröskereszthez kapcsolódó elméleti kérdéseket firtató két állomás mellett további négy helyen a versenyzők rátermettségét mérték fel. Ezért megint sokkoló helyzetekben kellett helytállni az ötfős csapatoknak.

Forrás: Arany Gábor

Ezek egyikénél kellett a csecsemőt ellátni, mert félrenyelt és leállt a légzése, amikor etetése közben az édesanyját kergetőző fiúk meglökték. A fiatalok is megsérültek, az anya pedig elájult, hogy kellően összetett legyen a feladat. És ez csak egy volt a négy hasonló bonyolultságú eset közül.

A helyzetfelismerés gyorsasága, a sebesültek ellátása mellett az ellenőrök azt is értékelték, milyen volt a kommunikáció az elsősegélyt nyújtók és a segítségre szorulók között. Mindezt kiértékelve alakult ki a sorrend. Ez alapján a szeptember 16-án Szolnokon megrendezendő országos döntőben Zalát a gyermekek kategóriájában az egerszegi Mindszenty József Általános Iskola és Gimnázium Azt mondom, Úristen… nevű csapata, míg az ifjúságiak között a keszthelyi Vajda János Gimnázium INKU-Bátorok nevet viselő formációja képviseli.

Forrás: https://www.zaol.hu/helyi-kozelet/2023/05/elsosegelynyujtasbol-versenyeztek-a-fiatalok-zalaegerszegen
2023.05.25

Belga cserediákok a Mindszenty-gimnáziumban

Belgiumból, a Vallónia régióban található Charleroi városának egyik gimnáziumából érkezett az Erasmus cserediákprogramjának keretében a Mindszenty József Általános Iskola és Gimnáziumba a 16 éves Margaux Pisetta és a 15 éves Alexandre Champenois. A fiatalok a héten utaznak vissza szülőföldjükre, ám szívesen visszatérnének még Magyarországra.

Forrás: Pezzetta Umberto

A fiúnak szállást adó 10. évfolyamos Őry Hunor arról mesélt, hogy családja már októberben jelezte, szívesen vendégül látják az egyik belgiumi diákot, akivel azóta mondhatni barátokká váltak. Mint kiderült, Alexandre megkedvelte a csirkepaprikást nokedlivel, de nem csak ennek köszönhető, hogy szép élményeket szerzett.

– Nagyon befogadó a közösség, az órák is érdekesek. Margaux-val együtt angol-, francia-, matematika-, hittan-, biológia- és testnevelésórákon vettünk részt, nekem még földrajzóra is volt. Nálunk Belgiumban nincsen minden óra után 10 perc szünet, ám a tanórák anyaga, menete hasonló.

– Az elmúlt hetekben voltunk Budapesten, Tihanyban, Sopronban, Tapolcán, valamint síeltünk, illetve a héten az egyik osztályt kísérjük el Ausztriába, a Zotter csokigyárba – folytatta Margaux, aki a tervek szerint jogi pályán szeretne tovább tanulni.

A belga fiatalok itt tartózkodását Payet Marie francia származású franciatanárnő segítette és koordinálta. A gimnázium 2000 óta fogad minden évben cserediákokat, voltak már itt többek között Japánból, Olaszországból, Németországból, Thaiföldről.

Forrás: https://www.zaol.hu/helyi-kozelet/2023/04/belga-cserediakok-a-mindszenty-gimnaziumban
2023.24.04

Elixírt és bunkert készítettek – a mindszentysek nyerték a városi diákvetélkedőt

A Mindszenty József Általános Iskola és Gimnázium büféje mellett találkoztunk a X. Zalaegerszegi Városi Diáknapok vetélkedője nyertes csapatának néhány tagjával hétfőn délelőtt. A gimnazisták felettébb büszkék az arany serlegre, amit pénteken délután vehettek át az Alsóerdei Sport- és Élményparkban.

Történelmi pillanatokat éltek át a diákok, akik már évek óta készültek arra, hogy elhozhassák a trófeát. Tavaly a 24 órás vetélkedőn az utolsó helyen végeztek, ám nem adták fel, idén újult erővel vágtak neki az erőpróbának, hetek óta készültek a megmérettetésre. Az iskola diákönkormányzatának vezetője, csapatkapitánya, Diernbeck Dalma, valamint társai, Kósa Réka csapatkapitány-helyettes, Jordán Ádám csapatkapitány-helyettes és Nagy-Gellén Hanna mesélt az izgalmas feladatokról.

Forrás: Pezzetta Umberto

– Nem szegte kedvünk az előző évi vereség, sőt. Mivel többen részt vettünk tavaly a vetélkedőn, nagyjából tudtunk, mi vár ránk – mondta Dalma. – Idén új helyszínen voltunk, most talán több volt a sportos feladat és kevesebb a kreatív, s szerencsére csapatunkban többen voltak, akik nagyon jók a mozgásos feladatokban. Jó volt a szervezés, a lebonyolítás, nem álltunk le egy percre sem. Falat másztunk, volt lövészet, fánkcsúszda, ügyességi feladatok, szabadulószoba, VR-szemüveggel kellett rajzolni. Az Őserdő hőse volt a téma, mi a saját képzeletbeli népünket, a Marakusz törzset elevenítettük meg. Kellett például egy gyümölcstálat készíteni, abban „leírtuk” törzsünk történetét, készítettünk mellé elixírt, illetve szent eledelünket, a „rapadicsomot” is bemutattuk. A paradicsom a táncunkban is szerepelt, amit törzsünk istenének a kezébe helyeztünk. Az ősember korát felidézve nomád stílusban, barna ruhákba öltöztünk. Egyszóval nagyon jó móka volt ez az egész.

Ádám elmondta, próbálták a csapat tagjait úgy összeválogatni, hogy a várható feladatokhoz különböző képességű tanulókat tudjanak kiállítani. Előre el kellett készíteni a „régészek által később megtalált” csapatzászlót, írtak indulót. Megtervezték a törzs bungalóját, amit ugyancsak „ősi” stílusban állítottak össze a helyszínen, azaz voltak benne barlangrajzok.

– Dicséretes volt a csapat önállósága, a feladatmegosztás, a feladatok felelőseit előre kijelöltük. Sokat dolgoztak a fiatalok, szabadidejükben próbáltak. Büszkék vagyunk rájuk – mondta Illés Csaba DÖK-segítő, felkészítő tanár.

A csapat összes tagját szerdán várják közös ünneplésre, ahol mindenki megcsodálhatja a trófeát, és előkerülnek majd a gyerekpezsgős poharak is.

A Marakusz törzs tagjai:

Diernbeck Dalma (11.b) csapatkapitány

Halász-Lukács Attila (10.c) csapatkapitány-helyettes

Jokhel Mihály (12.c) csapatkapitány-helyettes

Kósa Réka (11.a) csapatkapitány-helyettes

Jordán Ádám (11.b) csapatkapitány-helyettes

Nagy-Gellén Hanna (11.a)

Szakály Kornélia (11.a)

Berényi Anna (11.b)

Gerencsér Botond (11.b)

Jordán Blanka (11.b)

Milley Kristóf (11.b)

Németh Levente (11.b)

Polgár Domonkos (11.b)

Sziva Teodóra (11.b)

Takács Levente (11.b)

Fajt-Ujj Flórián (11.c)

Kránicz Boglárka (11.c)

Németh Botond (10.c)

Balogh Nóra (9.b)

Cser Regina (9.b)

Csák Kristóf (9.c)

Dinnyés Veronika (9.c)

Schiller Anna (9.c)

Simon Sára (9.c)

Végh Laura (9.c)

A X. Városi diákvetélkedő eredménye:

1. Mindszenty-gimnázium

2. Ady-gimnázium

3. Kölcsey-gimnázium

4. Csány-technikum

5. Zrínyi-gimnázium

6. Deák-technikum

Forrás: https://www.zaol.hu/helyi-kozelet/2023/04/elixirt-es-bunkert-keszitettek-mindszentysek-nyertek-a-varosi-diakvetelkedot
2023.04.24

Tanítás és lelkiség a hit szolgálatában – Kossuth Rádió

Médiaklikk/Kossuth Rádió: 2023.04.08

A zalaegerszegi Notre Dame iskola rendfőnöknője – Interjú Francoise nővérrel

Iskolánk minden diákja ismeri Francoise nővért, akinek kedves mosolya, vidámsága és közvetlensége – a nyelvi nehézségek ellenére – meghódított mindenkit. A legkisebbek a napközis foglalkozások keretében, a legnagyobbak pedig franciaórákon találkozhatnak vele egészen személyesen. Őt kérdeztük hivatásáról, magyarországi benyomásairól.

1. Hogyan érzi magát Magyarországon?

Nagyon jól érzem magam Magyarországon, boldog vagyok, hogy itt élhetek. Kényelmes az életünk, az emberek pedig mindenhol kedvesen és szeretettel fogadnak bennünket. A magyar nyelv elsajátítása okoz csupán némi nehézséget.

2. Milyen különbségeket lát a francia és a magyar hétköznapok között?

Egy francia iskolában a tanítási nap első fele fél 9-kor kezdődik és 12 órakor ér véget. Utána a délutáni tanítás fél 2-től fél 5-ig tart. Franciaországban nincs sem tízórai sem pedig uzsonna. Délben minden gyermek az ebédlőben eszik, ami kb. fél órát vesz igénybe. Ezután 1 órájuk van kikapcsolódni. Ilyenkor különböző foglalkozásokon vesznek részt: lehet sakkozni, táncolni, énekkarba menni, színházi előadást próbálni, vagy éppen kínai nyelvet tanulni.
Franciaországban az órák 60 percesek, és van egy 15 perces szünet délelőtt és délután. Az első osztályban egy tanító néni van a gyerekekkel egész nap. Az órákon ő tanít minden tantárgyat: franciát, matematikát, történelmet, földrajzot, természetismeretet, de például az informatikát, az angolt, a testnevelést, a rajzot és az éneket is. És ezenkívül a keresztény gyerekeknek heti egy óra hittan van. Az iskolába más vallású gyerekek is járnak –zsidók, muzulmánok- ami segít a gyerekekkel megértetni, hogy mindenkit kölcsönösen el kell fogadnunk, és tiszteletben kell tartanunk a más valláshoz tartozását.

3. Hogyan vélekedik a magyar konyháról?

A magyar ételek gyakran cukrosak és a sütemények túl krémesek nekem. Ezt nem szeretem annyira. Viszont nagyon szeretem a meggyes rétest. Szeretek minden olyan ételt, ami szárnyasból készül. Kedvelem a tavasztól szedhető gyümölcsöket: a cseresznyét, a málnát, a sárgabarackot, a szilvát. Gyakran megyek a piacra bevásárolni, ahol nagyon sokféle friss zöldséget és gyümölcsöt kínálnak.

4. Milyen különbségeket lát a magyar és a francia gyerekek között?

A párizsi gyerekek többsége tömblakásban lakik, és nagyon szűk hely van csak a kikapcsolódásra és a mozgásra. A szüleik korán reggel elindulnak dolgozni, és csak késő este érnek haza. A városon belül is nagyok a távolságok. Az iskolában is kevés hely van a játékra, és az osztálytermek túlzsúfoltak. A gyerekek többsége kedves és jól nevelt, de vannak olyanok is, akiknek nehézséget okoz, hogy tisztelettel beszéljenek vagy szót fogadjanak. Az iskolákban mindenkinek meg kell ismerni a házszabályt, amit a tanárok írtak. Ez segít a gyerekeknek az eligazodásban. Mindenhol vannak felügyelő tanárok: az udvaron és a folyosókon is, akik figyelik, hogy a diákok rendesen viselkedjenek. Az iskolákban van diáktanács, akik közvetítik a társaik kéréseit az iskola vezetése felé. A magyar gyerekek szót fogadnak, udvariasak és szorgalmasak. Sokat edzik a memóriájukat, remek érzékük van az énekhez, a zenéhez és a tánchoz. Könnyen tanulnak szövegeket és verseket. Kicsik és nagyok egyformán szeretnek ünnepelni. A magyar diákok büszkén tartoznak iskolájukhoz, büszkén viselik magukon az intézmény jelvényét. Örömmel ünneplik nemzeti ünnepeiket, tisztelik az ország zászlaját és a Himnuszt.

5. Milyennek látja a mi iskolánkat?

Ti, gyerekek, gyönyörű iskolába járhattok, ami egy hatalmas park közepén található. Olyan tanáraitok vannak, akik külön-külön mindenkire odafigyelnek. Úgy látom, hogy az iskolában remekül érzitek magatokat, és második otthonotoknak tekintitek. Vigyáztok rá, és felügyelet nélkül is mozoghattok benne. Látom, hogy szerettek összejönni: ennek két fontos helye a tornaterem és a kápolna. Az iskolai életeteket végigkísérik a lelki feltöltődés pillanatai: a misék, a lelkigyakorlatok és a hittanórák.

6. Mit üzen a Mindszentybe járó diákoknak?

Először is azt, hogy szerencsésnek érezhetitek magatokat, hogy ebbe az iskolába jártok. Igyekezzetek mindent befogadni, amit ez az intézmény nyújt nektek. Biztos vagyok benne, hogy ez segít a személyiségetek és a lelkületetek fejlődésében.
Ezek az évek a legfontosabbak a jövőtök szempontjából.

Kedves Francoise nővér, köszönjük szépen a beszélgetést.

Az interjút készítették: Jámbori Adrienn, Kiss Emese, Pauer Rebeka és Takács Lili (7.a)
Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium

Forrás: https://zalaegerszeg.hu/cikk/22705/A_zalaegerszegi_notre_dame_iskola_rendfonoknoje__Interju_Francoise_noverrel

Francoise Debeaupte rendfőnöknő interjú (2013.07.09)

Notre Dame rendház – Az alapítók öröksége

Franciaországból érkezett új rendházfőnök nemrég a Notre Dame Női Kanonok- és Tanítórend zalaegerszegi közösségének élére. Debeaupte Francoise nővér egyszersmind a szerzetesrend magyarországi képviselője.

A megyeszékhelyi Mindszenty-iskolát és az intézményben szociális otthont is működtető szerzetesi közösség új vezetőjével céljaikról, a rend szerepéről, valamint magyarországi jövőjéről beszélgettünk, Tóth Gábor tolmácsolásában.

– A rend 1905-ben érkezett Magyarországra, mivel ekkor jelent meg Franciaországban egy törvény, amely megnehezítette az egyházak működését. Ezért a közösség terjeszkedni kezdett; a nővérek azzal a céllal jöttek, hogy a francia kultúrát itt is meghonosítsák. Eleinte Zsámbékon telepedtek le, majd a rendházukat Törökbálinton építették fel. 1928-ban Mindszenty József (akkori nevén Pehm József) plébános Zalaegerszegre hívta őket, szintén a francia nyelv és kultúra terjesztésének szándékával. Amikor a zalaegerszegi Notre Dame rendházat felszentelték, a következő jelmondattal adták át az intézményt: a magyar hazának és a katolikus egyháznak – elevenítette fel a kezdeteket Debeaupte Francoise nővér.

1948 és 1993 között a rend nem működött Magyarországon. 1993-ban visszakapták a zalaegerszegi intézmény egy részét, ekkor kezdték újra a tevékenységüket. Az iskolai struktúra évről évre fejlődött, mígnem minden évfolyamon sikerült osztályokat indítani.

– A generálisunk engem kért fel, hogy itt az intézményben és Magyarországon a Notre Dame rend képviselője legyek. Ketten érkeztünk Clement Marie-Therese nővérrel, azzal a céllal, hogy aktív rendi jelenlétet biztosítsunk az iskolában. Azáltal, hogy itt lakom, a fenntartó testületben is állandó munkát tudok végezni. Természetesen a francia kultúra terjesztése mind a mai napig a feladatunk: már alsó tagozatban is tartunk foglalkozásokat, 5. osztálytól pedig órarendi keretben tanítjuk a nyelvet. A francia tagozatos gimnáziumi osztályokban a társalgásra helyezzük a hangsúlyt az órákon, emellett a kollégisták körében is szervezünk programokat – fogalmazott a nővér. Hozzátette: hetente egy alkalommal a búcsúszentlászlói tagiskolát is felkeresik.

– Patinás múltja van Zalaegerszegen a Notre Dame rendnek, de vajon milyen lesz a jövője? Az 1993 után visszatért nővérek nagy része nem él már, s a többiek is idősek. Számítanak-e új hivatásokra? – kérdeztük.

– Az 1993-ban visszaköltözött nővérek közül négyen élnek itt, ők a szociális otthon lakói. Ahhoz, hogy a kérdésre átfogó választ adhassak, távolabbról kell indítanom: a rendnek 18 intézménye van Európában, ebből 16 Franciaországban, 1 Luxemburgban és 1 Magyarországon működik. E 18 intézmény egy nagy iskolahálózatot alkot, tehát amikor a jövőről beszélünk, ebben az egységben gondolkodunk. A Mindszenty-iskola is szerves része a hálózatnak. Arra törekszünk, hogy az intézményeinkben továbbadjuk a rend szellemiségét, ennek megfelelően mindenütt szerepel a nevelési programban az evangélium szerinti élet gyakorlása. Francia intézményeink nagyobb részében nincsenek jelen nővérek, az iskolák mégis abban a szellemiségben oktatnak, amit az alapítók képviseltek. Minden országban, ahol a rend működik, laikus társult tagok is részt vesznek a munkában. És természetesen a jelenlétünk elsődleges célja az, hogy a fiatal, érdeklődő lányok figyelmét felhívjuk a rendre, illetve foglalkozzunk velük, ha elhivatottságot éreznek a női szerzetesi élet iránt – válaszolta a nővér.

Mint elmondta, továbbra is a megválasztott igazgató jelöli ki az iskola fejlődési irányát, az oktatási programban tehát nem várható változás. Az ugyanakkor egyértelműen látszik, hogy a tantestületben és az intézményhez kötődők körében nagy várakozással fogadták a nővéreket. Az iskolához tartozók érzik, hogy egy nagyobb közösség részesei, fogalmazott a nővér.

– Ennek egyik friss bizonyítéka, hogy a rend Nancy-i iskolája januárban egyhetes kirándulásra hívott 35 diákot, az ottani gimnáziumból pedig március végén érkeznek fiatalok Zalaegerszegre.

Pierre Fourier és Alexia Le Clerc

A mai Franciaország területén, közelebbről Lotaringiában, Mattaincourt faluban szolgált plébánosként Pierre Fourier a 16. század végén. Akkoriban a lányok nagy többségének nem volt lehetősége az intézményes tanulásra, ezért az atya iskolahálózat kialakítását tűzte célul. Egy fiatal lánnyal, Alexia Le Clerc-el (aki 1597-ben megalapította a Notre Dame rendet) közösen iskolákat hozott létre, majd a pápa 1628-ban bullával ismerte el működésüket. A rend, s vele az iskolahálózat gyorsan bővült, hamarosan átlépte Lotaringia, majd Franciaország határait is. Fourier Pétert a 19. század végén szentté, Alexiát a 20. század közepén boldoggá avatták. Napjainkban négy kontinensen van jelen a rend: Európában, Dél-Amerikában (Brazíliában), Afrikában (Kongóban), valamint Ázsiában (Vietnamban és Hong Kongban). Központja Párizsban található, ez a generális (a rendi vezető) székhelye. Világszerte körülbelül 800 nővér tartozik a rendhez, a legtöbb új hivatás Brazíliában és Vietnamban jelentkezik.
Jelenleg Debeaupte Francois, Clement Marie-Therese és Márkus Ildikó Gemma nővér lakik a zalaegerszegi rendházban.

Szerzetesi múlt és jövő (jegyzet)

A Notre Dame rend magyarországi története tökéletesen szemlélteti az intézményfenntartó szerzetesi közösségek modernkori sorsát. A Mi Asszonyunk elnevezésű rend tagjai már a 18. század közepén megalapították első házukat Pozsonyban, majd jó száz évvel később a másodikat Pécsett, aztán a 20. század elején az állami üldöztetés miatt távozni kényszerültek Franciaországból, így leltek újra otthonra nálunk. Miután 1929. őszén Serédi Jusztinián hercegprímás felszentelte zalaegerszegi rendházukat, a nővérek nagy jelentőségű oktatási-kulturális központot hoztak létre a városban. Római katolikus elemi és gyakorlóiskolát, polgári leányiskolát, valamint tanítóképzőt működtettek, egészen a fordulat évéig, a kommunista hatalomátvételig. Az 1948. évi 33. törvény pecsételte meg sorsukat: iskolájukat államosították, vagyonukat elvették, a nővérek helyett világi tanárok érkeztek. Két évvel később feloszlatták a szerzetesrendet, a nővéreket internálták a rendházból. Több mint 40 év telt el száműzetésben, majd a rendszerváltás után, amikor az ingatlant visszakapták, huszonketten tértek haza az újra eredeti funkciója szerint működő intézménybe. Az iskolát 93-ban nevezték el egykori mentoráról, Mindszenty József bíborosról, s azóta a megyeszékhely meghatározó oktatási létesítménye vált belőle.
A szerzetesi közösségekre globálisan új kihívások várnak manapság; Európában immár nem a politikai berendezkedések, hanem a társadalmak világnézeti sajátosságai befolyásolják a működésüket, döntően ugyanis nem az öreg kontinens adja az új hivatásokat. Ám amíg a rendi intézmények olyannyira népszerűek, mint a zalaegerszegi iskola, nem érdemes aggódni a jövő miatt.

Forrás: https://www.zaol.hu/hetvege/2012/02/notre-dame-rendhaz-az-alapitok-oroksege