Interjúk, cikkek, hangfelvételek, videók
A Mindszenty-gimnázium lett az első, a lenti diákok második helyen végeztek
A „Mindszenty 80” elnevezésű középiskolai műveltségi verseny országos döntőjét rendezték meg a közelmúltban a zalaegerszegi Mindszentyneumban. A „Mindszenty 80” Emlékévet Udvardy György veszprémi érsek hirdette meg abból az alkalomból, hogy Mindszenty József zalaegerszegi apátplébánost nyolc évtizede, 1944. március 5-én nevezték ki veszprémi püspökké. Az emlékévhez kapcsolódó, az intézmény által meghirdetett vetélkedő az Mindszenty munkásságának alaposabb, részletesebb megismerésére, annak népszerűsítésére szolgált az ifjúság körében. A verseny nyertese a zalaegerszegi Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium „Mindszentys Triumvirátus” csapata lett.
A rendezvényről Illés Csaba, a győztes csapat felkészítő tanára számolt be lapunknak. Mint mondta, a kezdeményezés nagyszerű ötletnek bizonyult, rendkívül vonzó volt a középiskolás korosztály körében a meghirdetett vetélkedősorozat. Összesen 41 csapat nevezett be a széles körű tudást és jártasságot igénylő Mindszenty 80 vetélkedőre az ország különböző pontjairól: Balatonboglárról, Veszprémből, Keszthelyről, Lentiből, Zalaegerszegről, Pécsről, Pápáról, Kőszegről, Szombathelyről.
A „Mindszenty 80” országos verseny legjobbja lett a Mindszenty-gimnázium csapata
A nap végén kiderült, kik ismerik legjobban Mindszenty gazdag, küzdelmes életpályáját. Első helyezést ért el a „Mindszentys Triumvirátus”, tagjai a 11. C osztályos Tóth László Tamás, Sebestyén Boglárka és Kertész Virág volt. Második helyen a Lenti Általános Iskola és Gimnázium „Pannonia Sacra” csapata lett (Németh Adél Abigél, Tüske Hedvig, Tóth Luca, felkészítő tanár: Fentős István). Harmadik helyen a Pápai Református Kollégium Gimnáziuma „Primus csapata (Béz Elizabet, Kiss Hajnal, Szöllősi Réka, felkészítő tanár: Fodorné Nagy Bernadett) végzett.
Tárlatvezetés zárta a versenyt
A sok élményt adó napot Csengei Ágota, a rendező Mindszentyneum tagintézmény-vezetője és Kovács Gergely okleveles posztulátor, a Magyarországi Mindszenty Alapítvány képviselője, a Mindszenty életút kiállítás kurátora értékelte és méltatta.A döntő napján az izgalmas feladatok mellett egy közös tárlatvezetéssel zárták a versenyt a Mindszenty életút-kiállításban, mondta Illés Csaba.
A versenyt a Mindszenty 80 Emlékév részeként rendezték meg. A döntő előtt a csapatok a Küzdelem a lelkekért című tablókiállítást is megnézték.
Aktív Iskola Program – sportfesztivált tartottak a Mindszentyben
Sportfesztivált tartottak a zalaegerszegi Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégiumban. Az Aktív Iskola Program keretében szervezett eseményre a város négy általános iskolájából hívtak diákokat. Az alsó tagozatosok hat feladatban próbálhatták ki magukat.
A gyerekeket ügyességi és mozgáskoordinációs állomások várták. Volt, ahol labdával dolgoztak, máshol a gyorsaság kapta a főszerepet.
„Az utolsó pálya tetszett nekem a legjobban, mert az volt a legjobb feladat szerintem, meg a pattogtatós is tetszett”
– nyilatkozta a Médiacentrumnak Gál Marcell.
Itt a hokizás tetszett a legjobban az utolsó szintnél, és egyébként kosarazom
– csatlakozott Bencze Noel.
Az Aktív Iskolák között immár mentorként tevékenykedő intézmény idén is szívesen vállalta a szervezést. Halász Gergelytől, az Aktív Iskola Program felelősétől megtudtuk: a feladatokat a korosztályoknak megfelelően alakították ki.
-„Azért, hogy minél több gyereket tudjunk megmozgatni, és ne feltétlenül egy versenyhelyzet legyen egy gyermeknél, hanem a játék öröméért sportoljon.”
A kezdeményezéshez Zalaegerszegen is évről-évre több iskola csatlakozik.
„Országosan most már több mint 400 intézmény tagja a programnak, és azért tartjuk fontosnak, mert az eddigi meghatározott keretek mellett próbáljuk rávenni az iskolákat, hogy minél több lehetőséget biztosítsanak a gyerekeknek sportolásra, vagy a sporthoz kötődő különböző tevékenységekre, aktivitásokra”
– tájékoztatott Gőcze Balázs, a Magyar Diáksport Szövetség Nyugat-dunántúli Regionális Irodájának szakmai menedzsere.
A sportfesztivált novemberben is megrendezik. Akkor a városkörnyéki intézmények fiataljait várják kötetlen mozgásra.
Új épületszárny: Benne énekterem, médiaterem és lelkészlakás
A Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium udvarán átadási ünnepségre gyűltek össze pénteken. Elkészült ugyanis a francia Notre Dame Női Kanonok- és Tanítórend fenntartásában működő, zalaegerszegi székhelyű intézmény 360 négyzetméteres új épületszárnya. A beruházás költségét a rend állta.
„Nagyon jó egy olyan iskolát igazgatni, ahol a rend hagyja, hogy szabadon álmodjunk, hagyja, hogy megvalósítsuk álmainkat, és segít ebben bennünket.” Dr. Tóth Gábor, a Mindszenty-iskola igazgatója fogalmazta meg ezt köszöntőjében az új épületszárny átadásán. Beszédében méltatta továbbá, hogy az iskola olyan környezetben működhet, ahol a helyi és az országos képviselők szívügyüknek érzik az oktatást. Végül köszönetét fejezte ki a város legnagyobb tantestületének, kiemelve azt, hogy tagjai mindig teszik a dolgukat, mindenféle országos hangulati hullámtól függetlenül.
Új épületszárny, új funkciók
Építeni annyit tesz, hogy hinni a jövőben. Egy iskola akkor él igazán, ha vannak tervek, és a tervek közé tartozik az is, hogy az iskola épületét a kor igényeihez igazítsuk, mondta Francoise Debeaupte. A rendfőnök köszönetét fejezte ki a beruházás valamennyi résztvevőjének, külön kiemelve Darabos Géza építészt és a Kónya Zoltán kivitelezőt, hogy az új épületszárny kiváló minőségben készült el határidőre. Az új épületben kapott helyet a gazdasági iroda, az irattár, az új énekterem, a médiaterem, a lelkészlakás és egy tanterem a lelkészi programokhoz. Legfőbb céljuk az, hogy az idejáró 830 fiatal testben, lélekben és elmében egyaránt fejlődjön, hangsúlyozta végül Francoise Debeaupte.
A Mindszenty-iskola a keresztény értékrendre neveli a gyerekeket
A Mindszenty-iskola a város legnagyobb oktatási intézménye, és mostanra a legszebb is. Egy olyan intézmény, amely őrzi a hagyományokat és értékeket, fontosnak tartja azok átadását, ugyanakkor a modernkor infrastrukturális kihívásainak is meg tud felelni, emelte ki Balaicz Zoltán, Zalaegerszeg polgármestere.
Vigh László országgyűlési képviselő úgy vélekedett, hogy a Mindszenty-iskola a maga lelkiségével és identitástudatával, a gyerekek nevelésére irányuló figyelmével a keresztény oktatás oázisa.
Az ünnepség végén Fekete Szabolcs Benedek szombathelyi segédpüspök áldotta meg az új épületszárnyat.
Forrás: https://www.zaol.hu/helyi-kozelet/2024/09/uj-epuletszarny-benne-enekterem-mediaterem-es-lelkeszlakas
Kis „sárkányok” a tavon
Kenu és sárkányhajó hasította a vizet kedden és szerdán a Gébárti-tavon. Immáron harmadik éve, hogy ősszel különleges testnevelés órákat tartanak a zalaegerszegi Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium hetedik osztályos tanulói számára.
Mintegy harminc diák hallgatta Várnai Tibor, a Zalaegerszegi Kajak Kenu és Sárkányhajó Egyesület elnökének tanácsait a csónakházak előtt. A fiatalok nemcsak a vezényszavakat és a helyes, az evezés során szükséges viselkedést ismerték meg, hanem indulás előtt megtanították őket arra is, mi a különbség a kajak és a kenu között, s hogy melyik hajókat használják az élsportolók. A különleges testnevelés órán az intézmény tizedik osztályos tanulója, az egyesület színeiben versenyző Simon Balázs is segített.
A rövid ismertetést követően a fiatalok felöltötték magukra a mentőmellényt, majd vízre bocsátották a sárkányhajót, amiben először a lányok foglaltak helyet. A kenuban Balázzsal másik két diák evezett mellettük. A kísérő szülők a partról figyelték őket, s a vállalkozó kedvűek ugyancsak vízre szálltak.
– A projekt nap célja, hogy a gyerekek betekintést nyerjenek a vízi sportok világába. Van olyan diákunk, aki egykori sportágát váltotta vagy egészítette ki a kajakozással – felelte Kovács Ferenc testnevelő tanár. – Ilyenkor a gyerekek szabadban vannak, olyan sportot is látnak, amit nem feltétlenül választanának elsőre. Az elmúlt évek tapasztalat az, hogy nagyon kedvelik a kinti órákat, s a kajakozást is hamar elsajátítják, megkedvelik. Szerencsére fegyelmezettek, figyelnek, nagyon ügyesek.
Az intézmény negyedikes diákjai ugyancsak kihelyezett testnevelés órán vehetnek részt minden évben, ők az eplényi sípályára látogatnak télen. Olyankor a síelés alapjaival ismerkednek azok, akik még nem csatoltak sílécet a lábukra, a gyakorlottabbak pedig felügyelet mellett szabadon mozoghatnak a pályán.
Forrás: https://www.zaol.hu/helyi-kozelet/2024/09/kis-sarkanyok-a-tavon
A mobiltelefonok a bizonyítványok helyére kerülnek
A napokban még sokáig beszédtéma lesz az a kormányrendelet, amely az okoseszközök használatát szabályozza az oktatási intézményekben. Szeptembertől korlátozzák, elzárják a mobiltelefonokat az iskolákban. A zalaegerszegi Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégiumban jövő hétfőtől gyűjtik össze az eszközöket.
A katolikus intézményben a napokban zajlanak a szülői értekezletek, amelyeken arra kérnek mindenkit, hogy hétfőtől a gyerekeket fóliával ellátott, megfelelő védőtokos, és névvel, osztállyal feliratozott mobiltelefonokkal engedjék el otthonról. Az alsó tagozatban eddig sem volt probléma, gond leginkább az 5-6. osztályban adódott, hiszen egyre több kiskamasz kap telefont a szülőktől, ám annak használatával még nem egészen van tisztában.
A mobiltelefonokat különböző módon őrzik a Mindszenty-iskolában
– A bejárat mellett kialakított helyiségben lesz a tároló, eddig a bizonyítványokat tartottuk a dobozokban – mutatta Tóth Gábor. – Reggel 7 óra 50 előtt a titkárság dolgozói és a műszaki személyzet gyűjti össze a telefonokat, délután az 5-6. órában kapják vissza azokat a tanulók. A napközisekét a napközis tanár viszi fel a dobozokban az osztályokba. A gimnazisták a héten kapják meg a kulcsokat, ők a saját, elzárható szekrényükbe helyezik el. Nem könnyű a szervezés, 7-12. évfolyamon több száz tanulócsoport van, ritkán vannak együtt az osztályok, ez a legjobb megoldás. A házirendben rögzítettük a szabályokat, az igazgatói intő talán visszatartó erő lesz – felelte az igazgató.
Tóth Gábor hozzátette, ők a kormányrendelet megelőzve már nyár elején arról döntöttek, hogy az 5-6. osztályban mindenképpen begyűjtik szeptembertől a telefonokat. Az iskola már régóta tartott prevenciós előadásokat a mobiltelefonok használatáról.
– Meglátjuk, hogy mit hoz a gyakorlat, s ha kell, akkor továbbfejlesztjük a rendszert. Az intézményben évek óta tokeneket használunk a bejáratoknál. Ha szükséges, akkor tokenes osztálytermeket alakítunk ki, ám az jóval drágább megoldás, pedig a villámgyorsan programozható rendszert az órarendhez tudnánk igazítani – folytatta az igazgató.
Mi a helyzet a nagyvilágban?
Ahány ház, akarom mondani nemzet, annyi szokás. A magyar példa nem egyedülálló, sőt, nem mi vagyunk az elsők a sorban. A Mindszenty-iskolát fenntartó Notre Dame rend anyaországában, Franciaországban például 2018-ban törvényt hoztak arról, hogy tilos az iskolákban mobilt használni. Most 200 középiskolában próbaként tiltják a 15 évnél fiatalabbaknak a digitális eszközök nem iskolai célú használatát, azaz le kell adniuk azt. A szlovák iskolákban januártól ez a szigor az általános iskolásoknak szól csupán. Jóval korábban élt már a tiltás Angliában, Norvégiában, Svédországban, Olaszországban, Finnországban, ahol a gyerekek nem mobiloznak órák alatt és szünetekben. A tiltással nincs gond, de reméljük, hogy a felnőttek jó példával szolgálnak a gyerekeknek. Mert a mobil függővé tehet. Legyen szó sarki pékről, eladóról, újságíróról vagy politikusról.
Forrás: https://www.zaol.hu/helyi-kozelet/2024/09/mobiltelefonok-a-bizonyitvanyok-helyere-kerulnek
Zalában húsz oktatási intézmény csatlakozott az Aktív Iskola Programhoz
Mintegy negyven fő részvételével tartottak szakmai regionális találkozót pénteken a zalaegerszegi Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégiumban, ahol az Aktív Iskola Programban résztvevő intézmények delegáltjai, testnevelő tanárok és igazgatók mondták el tapasztalataikat. Jelenleg az ország 304 általános és középiskolája csatlakozott a Magyar Diáksport Szövetség által indított mozgásösztönző kezdeményezéshez.
Az Aktív Iskola Program szakmai vezetője, dr. Kaj Mónika is részt vett a találkozón, aki elmondta, Zala vármegyében húsz intézmény csatlakozott hozzájuk. Az Aktív Iskola védjegyrendszer célja, hogy minél több mozgáslehetőséget biztosítsanak tanórák alatt, közben, délutáni foglalkozások keretében.
– Szakmai javaslatrendszert fogalmaztunk meg, az iskolák maguk dönthetik el, hogy mit szeretnének megvalósítani, saját egyéni fejlődési utat járhatnak be – mondta a szakmai vezető.
Dr. Kaj Mónika hangsúlyozta, érdemes csatlakozni a programhoz, az aktivitások megvalósításáért pontokat gyűjtenek az iskolák, ami alapján előre léphetnek a védjegyrendszerben és válhatnak bronz, ezüst vagy arany szintű aktív iskolává. Másrészt beválthatják azokat különféle értékes tárgynyereményekért és sporteszközökért, illetve különféle szolgáltatásokért: például tantestületi tréning támogatásához vagy olimpikonok motivációs előadásáért. A szervezők célja, hogy évente száz iskola váljon klubtaggá.
Tóth Gábor, a házigazda intézmény igazgatója elmondta, tavalyelőtt Zalából a Mindszenty-iskola és a Zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium pilot jelleggel vett részt a programban, a mostani tanévre további tizennyolc iskola csatlakozott. A mindszentysek többek között sport tábort, délutáni programokat, fesztivált szerveztek, illetve a tanóra elején mozgatták át az osztályokat a tanárokkal együtt.
Magyar nyelv és irodalomból érettségiztek a diákok (M1 Híradó – 2024.05.06)
Hétfőn magyarérettségi – a Mindszenty-gimnáziumot kerestük fel
Hétfőn reggel 9 órakor országszerte elkezdődött az írásbeli magyarérettségi 75 538 diák számára. Zalaegerszegen 2024-ben 633 diák fejezi be tanulmányait, köztük 74-en a Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégiumban érettségiznek. A magyarérettségi reggelén ezt az intézményt kerestük fel.
A kezdés előtt négy diákkal beszélgettünk az érettségivel kapcsolatos várakozásaikról, felsőfokú továbbtanulási terveikről, továbbá arról, hogy milyen pályán, hivatásban képzelik el magukat.
Az idei magyar nyelv és irodalom érettségin már a 2020-as Nemzeti Alaptanterv szerint kérik számon a tanulókat. Mint mondták, kissé izgatottan állnak elébe, mert a feladatok is változtak a korábbiakhoz képest. Hozzátették, magyarból egyikük sem tesz emelt szintű érettségi vizsgát. Mindnyájuknak van már vizsgatapasztalata többek között a közép- és felsőfokú nyelvvizsgák révén.
Zalaegerszegen 633-an érettségiztek magyarból
Zalaegerszegen 2024-ben 633 diák fejezi be tanulmányait: 317-en állami gimnáziumokban, 74-en a Mindszenty-gimnáziumban érettségiznek. A technikumokban 229-en, a Béke ligeti iskolában pedig 13-an végeznek.
Az érettségi után sokféle területen képzelik el a jövőjüket a diákok
Hermán Máté gyógyszerész szeretne lenni. Elmondta, ahhoz bekerüljön a Pécsi Tudományegyetemre egy jó emelt szintű kémia és biológia vizsgát kell tennie. Van más elképzelése, de ez a fő terve, így bízik a jövő heti megmérettetés sikerében. Emelt szintű kémia és biológia vizsgát tesz Polgár Domonkos is. Mint fogalmazott, céltudatosan érkezett a Mindszenty-gimnáziumban, határozott elképzeléssel, miszerint orvos szeretne lenni. Jankovics Lucia angol és francia nyelvekből tesz emelt szintű vizsgákat. Érdekli az anglisztika és a portugál nyelv. Az ELTE mellett más felsőfokú intézményekbe is beadta jelentkezését. Simon Donát szintén az ELTE-re jelentkezett nemzetközi tanulmányok szakra, amely mellé majd a jogot választja. Mint mondta, még nincs igazán kirajzolódva, mi szeretne lenni, de a diplomácia, illetve a külügy területe szimpatikus számára.
Idén több mint 112 700-an érettségiznek az országban
A nemzetiségi nyelv és irodalom tárgyak írásbeli vizsgáival kezdődött május 3-án, pénteken a 2023/2024-es tanév május-júniusi érettségi vizsgaidőszaka. Május 6-án, hétfőn a magyar nyelv és irodalomból középszinten 73 472, emelt szinten pedig 2066 tanuló adott számot tudásáról. Május 7-én, kedden matematikából középszinten 69 047-an, emelt szinten 6616-an érettségiznek. Május 8-án, szerdán történelemből középszinten 68 802, emelt szinten 7679 diák vizsgázik az országban. Ezután az idegen nyelvi vizsgák következnek: május 9-én, csütörtökön angol nyelvből középszinten 34 491-en, emelt szinten 20 821-en; május 10-én, pénteken német nyelvből középszinten 7772-en, emelt szinten 2332-en érettségiznek – közölte az Oktatási Hivatal.
Magyarérettségi: idén először szövegértési-nyelvi feladatsor és egy irodalmi feladatlap
A Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégiumban három osztályból 74 végzőst búcsúztattak el a hétvégén. Tóth Gábor igazgató elmondta, a diákok sokrétű továbbtanulást gondoltak ki maguknak, vannak, akik nyelvekkel kívánnak foglalkozni, míg mások az orvosi vagy a jogi pályát látják maguk előtt. Terveikhez képest választották meg a tantárgyakat az érettségire.
– Idén már a 2020-as Nemzeti Alaptanterv szerint határozták meg a magyarérettségi feladatsorát, amit a tantestületünk is kíváncsian vár. A gyerekeket pedig előzetesen arra kértem, hogy jól használják ki idejüket, ne kapkodjanak, többször nézzék át a a kérdéseket – mondta el az igazgató.
Elérkezett az idő, a magyarérettségi feladatlapokat tartalmazó csomag felbontása és kiosztása. Az első feladatlap egy szövegértési-nyelvi feladatsorból és egy irodalmi tesztből állt. A második feladatlapon Karinthy Frigyes Az olasz fagylaltos című novellájának elemzése, valamint Babits Mihály költészetét bemutató témakifejtő esszé szerepelt.
A Mindszenty-gimnázium diákjai sikeresen szerepeltek a versenyen
Három versenyen is eredményesen szerepeltek a közelmúltban a zalaegerszegi Mindszenty József Gimnázium, Általános Iskola és Kollégium tanulói, akiket Tóth Csilla és Barna Máté pedagógus készített fel. Az élményekről a Mindszenty-gimnázium aulájában beszélgettünk a tanulókkal.
A Mindszenty-gimnázium tíz diákja ottjártunkkor vidáman idézte fel a felkészülést és a március végi országos megmérettetések feladatait. Három csapat is bekerült a SZAKE (Szakmai Középiskolásokért Kulturális Egyesület) komplex földrajzi, turisztikai és honismereti vetélkedő országos döntőibe. A Horváth Zsombor (10.A), Horváth Botond és Tóth László Tamás (10.C) alkotta csapat lett az első a gimnazisták között az Erdélyország versenyen a Stefánia Palotában. Őket Tóth Csilla magyar-történelem szakos mesterpedagógus készítette fel.
Erdély, a magyarok történelmi és kulturális kincseskamrája
– Megtisztelő ez a siker, hiszen először indultunk a vetélkedőn. A gyerekeknek mindent tudni kellett Erdély történelméről, földrajzi, kulturális és irodalmi vonatkozásairól – mesélte a humán munkaközösség vezetője. – Fontosnak tartom, hogy széles látókörű, kultúra iránt fogékony, érdeklődő diákokat neveljünk. Ezért kapcsolódunk be versenyekbe. Igyekszünk minél több osztállyal eljutni színházba, múzeumba is. Részt veszünk több kulturális programon, ahol nem a verseny a lényeg. Minden évben részt veszünk például a Keresztury szavalógálán vagy a közelmúltban a Tudományos Történelmi Diákkonferencián adta elő tanulóink – mondta a tanárnő.
Tóth László Tamás nemrég járt zarándokúton Erdélyben (Arad, Csíksomlyó, Nagyvárad, Kolozsvár), így személyes kötődések, élmények által készülhetett fel. Történész-levéltárosként tudja elképzelni magát a jövőben. Az első csapat nyereménye egyébként egy háromnapos partiumi tanulmányút, nagyon várják az indulást. Az ikrek arról meséltek, hogy kaptak előzetes feladatokat is, amire sokat készültek, gyakoroltak az iskolában.
– Még sosem jártam Erdélyben, ám mindig vonzó volt számomra sajátságos kultúrájuk, történelmük, különösen a Báthory fejedelmek ideje érdekel. A versenyen nem volt egyszerű összekapcsolni a tudásanyagot – felelte Botond, aki a történelem tantárgyat mindenképpen szeretné továbbvinni felsőfokú tanulmányai során.
Horváth Zsombor szerint Erdély megkerülhetetlen kincseskamra Magyarország és Európa számára.
– Fontos tudnunk, hogy mi történt egykor Nagy-Magyarország területén, s Erdély rengeteget hozzátett hazánk kulturális értékeihez. Jó érzés volt megtanulni mindazt, ami nem feltétlenül a kötelező tananyag része – egészítette ki bátyját.
Akik Magyarországot „térképezték” fel
A „Magyarország az én hazám” elnevezésű komplex földrajzi, turisztikai, honismereti versenyen ugyancsak szép eredmények születtek. Alig csúszott le az első helyről és lett második helyezett a 10. C osztályos Martincsevics Dóra, Simon Sára Laura és Zombó Anna. Az ötödik helyen a 11. B osztályos Lukács Zsófia, Novák Izabella és Veréb Otília végzett. Érdekesség, hogy az első két fordulóban a csapat tagja volt Nagy Zsombor (11. A), aki a döntőn csupán azért nem tudott ott lenni, mert éppen a franciaországi Voironban vett részt egy konferencián az ENSZ Ifjúsági Küldött Program keretében Szodorai Nándor, Kovács Kolos és Őry Hunor társaságában felkészítő és kísérő tanárukkal Payet Marie-vel együtt.
A Szakmai Középiskolásokért Közhasznú Kulturális Egyesület számos közismereti versenyt szervez középiskolások számára. A versenyekben 3 fős csapatokban indulhatnak a szakképzők, szakgimnáziumok, technikumok, valamint gimnáziumok tanulói több kategóriában. Idén is négy témában hirdették meg a vetélkedőt: Örökségünk ’48, Magyarország az én hazám, Magyarok Európában és „Erdélyország” kategóriában.
Barna Máté büszke diákjai teljesítményére
– Tizenhárom csapat jutott be országosan ebben a kategóriában a döntőbe, először vettünk részt rajta mi is. Ha jövőre indulunk, akkor már tudjuk, hogy mire kell figyelni, a hibákat miképpen javítjuk – felelte a földrajz-történelem szakos pedagógus. – A zsűri versenyen kívül megjegyezte, a második helyezett csapatunk prezentációja volt a legjobb, sokat készültek rá, ötletes volt. A dunántúli kulturális örökségeket, intézményeket lehetett bemutatni, csapatonként három témát. Dóra, Sára és Anna a bakonybéli csillagvizsgálót, a mikosszéplaki kastélyt és a Mindszentyneumot választotta. Zsófi, Izabella és Otília a pórszombati tündérkertet, a Zalavölgye Nyitott Porták mozgalmat és a sényei kápolnát mutatta be.
– A vetélkedő arra ösztönzött minket, hogy még jobban megismerjük hazánkat a megadott szakirodalom alapján. Jó érzés volt szembesülni azzal, hogy a már ismert helyekről további információkat szereztünk, illetve számos látványosság, település vár még felfedezésre, s a távolabbi magyar nevezetességeket, turisztikai célpontokat ugyancsak megismerhettük. A felkészülés kalandos és izgalmas volt – emlékezett vissza az ezüstérmes csapat tagja, Dóra.
Sára hozzátette, egy jelenetet adtak elő, igyekeztek minél kreatívabban megoldani a feladatot. Anna beszámolt a nyereményekről, könyvet és társasjátékot kaptak. A turistacsalogató feladat különösen tetszett neki. Dórához hasonlóan megtanulta, a jövőben még felkészültebben utazik egy-egy helyszínre, így mire odaér, már többet tud történetéről és nevezetességeiről.
Izabella és Zsófia tavaly a Magoncok csapat tagjaként nyerte meg a Hód napja túra– és természetjáró akadályversenyt Iklódbördőcén.
A mostani inkább elméleti tudást igényelt történelmi évszámokkal, adatokkal, irodalmi tájékozottsággal, ám sikeres volt a közös és az egyéni munka.
A Mindszenty-gimnázium diákjai a Kovács János földrajzversenyen is bizonyítottak
Zsombor Franciaországból visszaérve Izabellával egy másik versenyen is megmérette magát. Ugyancsak március végén rendezték meg Szeghalom városában, a Péter András Gimnáziumban a XXIX. Kovács János Országos Földrajzverseny döntőjét, amelyen Izabella országos 2., Zsombor 3. helyezést ért el. A fiatalok három egyetemi tanár előtt adtak számot természet- és társadalomföldrajzi tudásukról. Tizenöt perces felkészülés után Izabella a föld belső szerkezetét ismertette és a népességváltozásról kellett beszélnie. Zsombornak a földtörténeti közép- és újidőt kellett kifejtenie, valamint „A kőolaj szerepe Közel-Keleten és Észak-Afrikában” című tételt húzta. Rendkívül kiélezett küzdelem és nehéz, komplex előzetes feladatok jellemezték a versenyt, jóformán egyetemek gyakorlógimnáziumaival versengtek az egerszegiek. Izabellát mindössze 0,6 pont választotta el az első helytől. Pénz-és könyvjutalmon kívül a Debreceni Egyetem Nyári Tudományos Táborába utazhatnak majd.
Forrás: https://www.zaol.hu/helyi-kozelet/2024/04/mindszenty-gimnazium-diak-verseny-zalaegerszeg
Szavalóversenyt rendeztek a Mindszenty-iskolában
Megújult a zalaegerszegi Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium könyvtára, aminek ünnepélyes átadójáról múlt héten írtunk. A hétmillió forintos beruházás az iskolát fenntartó rend, az intézmény alapítványa és a szülői munkaközösség összefogásában valósult meg. Ez alkalomból egy héttel később rendezték meg hagyományos szavalóversenyüket.
Az intézményben régi hagyomány, hogy a magyar költészet napja alkalmából szavalóversenyt rendeznek, jelezte érdeklődésünkre Tóth Csilla főszervező, magyar-történelem szakos mesterpedagógus. Mint mondta, a program tehetségkutató verseny egyben, idén a 120 éve született Keresztury Dezső tiszteletére választották kötelezőként a város díszpolgárának Ifjúság című költeményét. Az iskola ezzel kapcsolódik az emlékévhez.
A verseny előtt Kürnyek Róbert iskolalelkész szentelte fel a megszépült épületrészt. A zsűriben Kiss Gábor főkönyvtáros, Olasz Szabó Tímea magyar-történelem szakos tanár és Kürnyek Róbert foglalt helyet.
Eredmények:
- helyezés: Süle Zsolt (10.a)
- helyezés: Miklós Rozália (10.c)
- helyezés: Reman Edvin (10.b)
Különdíjat kapott: Kálmán Rozina (9.b) és Szilvás Máté(10.a)
Forrás: https://www.zaol.hu/helyi-kozelet/2024/04/szavaloversenyt-rendeztek-a-mindszenty-iskolaban
Inspiráló környezetben a zalaegerszegi Mindszenty-iskola könyvtára
Megújult a zalaegerszegi Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium könyvtára, aminek ünnepélyes átadóját csütörtökön tartották szavalóversennyel egybekötve. A hétmillió forintos beruházás az iskolát fenntartó rend, az intézmény alapítványa és a szülői munkaközösség összefogásával valósult meg.
Színes, otthonos, családias környezetben várja mostantól a tanulókat a könyvtár, ahol külön-külön zugot találhatnak maguknak a különböző korosztályok. Ottjártunkkor a második osztályos diákok éppen a nekik való játszó-, mesélő- és olvasósarkot vették birtokba, a hangulatos hely teljesen új része a bibliotékának.
– Ezenkívül társasjátékteret alakítottunk ki új asztalokkal és székekkel a felsősöknek, valamint a gimnazisták is egy otthonos olvasóteremben vehetik le az őket érdeklő könyveket – sorolta Tóth Gábor igazgató. – A könyvtár teljesen új padlózatot kapott, a kiszolgálóberendezéseket, bútorokat kicseréltük, valamint a világítást is modernizáltuk, mindenhol ledes fényt építettünk be. A munkálatokat az őszi és a tavaszi szünetre időzítettük, hogy ne zavarjuk a bibliotéka mindennapos használatát.
Az intézményvezető hozzátette, a fenntartó rend francia példája alapján alakították ki az inspiráló környezetet, amit külföldön közös információs térnek hívnak. Könyveket folyamatosan vásárolnak, a különböző rendezvényeik bevételeit is erre költik. Takácsné Wachtl Orsolya informatikus könyvtáros mindegyik évfolyamnak tart könyvtár-pedagógiai, illetve kutatóórát.
Fenntarthatósági kalandtúra – ZTV Híradó (2024.04.11)
A Muzsikás Együttes rendhagyó énekórája a Mindszenty-iskolában
A Muzsikás Együttes rendhagyó énekórát tartott a zalaegerszegi Mindszenty Általános Iskolában és Gimnáziumban szerdán. A három alkalmon az oktatási intézmény alsó és felső tagozatos tanulói, a gimnázium diákjai, valamint a búcsúszentlászlói tagiskola diákjai vettek részt.
2004 decemberében határozták el, hogy iskolákban igyenesen oktatnak népzenét, mert az derült ki számukra, hogy nagyon kicsi az erről való tudás, mondta Sipos Mihály Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas zenész, a Muzsikás Együttes alapító prímása. Felidézte, hogy ő még a Lórántffy zenei általános iskolába járt, ahol a Kodály-módszerrel tanították zenére a diákokat. Mindennap énekeltek, de mint mondta, ez az idea nagyon eltűnt, megkopott, gyakorlatilag csak három ének-zene óra van egy héten.
– Saját népzenénkről is keveset tudnak az emberek, igaz, hogy az 1972-ben elindított táncházmozgalom sokat lendített ezen. Onnan kezdve jártuk az iskolákat, főként Budapesten. Egy koncertünk után odajött hozzám egy fiatalember, mint kiderült Hernádi Zsolt Tamás, a MOL Zrt. vezérigazgatója, aki zenekarunk küldetése és a népzene-oktatás felől érdeklődött. Tulajdonképpen ebből a találkozásból kezdődött közös munkálkodásunk a MOL támogatásával és a mi vállalásunkkal. Rendhagyó énekóra programunkkal immár több mint egy évtizede járjuk az ország általános- és középiskoláit. Jelenleg a MOL-Új Európa Alapítványhoz adunk be pályázatot évente, és állítjuk össze azon iskolák névsorát, ahová az adott évben elmegyünk.
A Muzsikás Együttes tagjai küldetésüknek érzik, hogy olyan élményszerű és koncertszínvonalú előadásban részesítsék a diákokat, hogy az lelkileg megérintse őket. Másrészt szeretnék átadni nekik a közös éneklés örömét, illetve felkelteni kíváncsiságukat a rendkívül gazdag magyar népzene és annak szeretete iránt, hangsúlyozta Sipos Mihály. A Mindszenty-iskolában is ezt tették, népi hangszerek bemutatójával és történetek mesésélével színesítették előadásukat.
A Muzsikás Együttes már több iskolába járt Zalaegerszegen, a Mindszenty-iskolában jó néhány év elteltével már másodszor tartott rendhagyó énekórát. Ravadics Roland angolszakos középiskolai tanár elmondta, igyekeznek minden olyan lehetőséggel élni, amelyekkel elmélyíthetik tanulóik zenei műveltségét. A Muzsikás Együttes rendhagyó énekórájával olyan zenei élményhez juthatnak a diákok, amely még a zenetanulásra is ösztönözheti őket.
A Muzsikás Együttes rendhagyó zeneórája a Mindszentyben – ZTV Híradó (2024.04.10)
A helység kalapácsa a Mindszenty-gimnáziumban
Petőfi Sándor 1844-ben írta meg máig klasszikus remekművét, A helység kalapácsa című komikus eposzt. A Jászai-díjas Besenczi Árpád színházigazgató, rendező rendhagyó, egyszemélyes játékát legutóbb pénteken a zalaegerszegi Mindszenty- iskola gimnazistái és meghívott zrínyis tanulók láthatták.
Harminc éve tiszteleg névadója előtt a katolikus oktatasi intézmény a Mindszenty-napokkal. A rendezvénysorozat keretében tanulmányi versenyeket, kulturális programokat szerveznek, valamint a szülői munkaközösségnek köszönhetően elzarándokolnak Mindszenty bíboros szülőfalujába, Csehimindszentre. Pénteken a képzeletbeli függöny felgördülése után az egykori tornateremben ezúttal Besenczi Árpád bújt az ötvenöt éves szemérmetes Erzsók, a helybéli lágyszívű kántor, Fejenagy, a csizmakészítő Bagarja uram és Vitéz csepű Palkó szerepébe. Az előadásban közreműködött Horváth Zsolt, a Hevesi Sándor Színház hangtechnikusa.
Új épületszárnnyal bővül a zalaegerszegi Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium
Az új épületszárny szerkezeti elemei már elkészültek a Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium épületénél, a beruházást február 19-én, hétfőn mutatták be a sajtónak. Dr. Tóth Gábor, a Mindszenty-iskola igazgatója bevezetőjében elmondta, a 360 négyzetméteres új épületszárny a tervek szerint 2024 szeptember második felére készül el.
A földszintre kerül az öt éve alapított iskolalelkészség, felette médiatermet alakítanak ki a filmvetítésekhez, ami egyben az oktatást kiegészítő zenei programok színhelye is lesz. A hazánkban 1929 óta jelen lévő francia Notre Dame Női Kanonok- és Tanítórend magyarországi-zalaegerszegi működése idején, azaz közel 100 év alatt keletkezett dokumentumokat őrző irattár is itt kap helyet, a korszerű klimatizálás pedig lehetővé teszi, hogy a nyár eleji érettségik egy része is is bonyolódjék le. Az új épületszárny körülbelül 400 millió forintos költségeit a rend fedezi.
Balaicz Zoltán polgármester gratulált az önerős beruházáshoz, örömtelinek nevezve az intézmény folyamatos fejlődését, a vívóterem elkészültét, az másik szárny birtokba vételét. Mindez jól illeszkedik a zalaegerszegi oktatási intézmények fejlesztésébe, mondta a városvezető, felidézve a középiskolák nemrégiben lezajlott felújítását. Jelezte, az európai uniós források a ságodi óvoda felújítását és az új bazitai óvoda építését teszik lehetővé. A polgármester köszönetet mondott Darabos Géza tervezőmérnöknek és Kónya Zoltánnak, a kivitelezést végző Homeland Kft. ügyvezetőjének.
Vigh László országgyűlési képviselő a jövő letéteményesének nevezte az oktatást, kiemelve a Mindszentyt mint az oktatási paletta oázisát, melyet Mindszenty Józsefnek a francia rendet hazánkba hívó invitációja tett lehetővé. Kormányzati segítségről szólva a vívócsarnok létrejöttét emelte ki, de ráirányította a figyelmet a pedagógusok idei béremelésének mértékére is, mely reményei szerint jobb hangulatot teremt az oktatási szférában. A francia szerzetesrend magyarországi vezetője, a rendfőnöki feladatokat ellátó Francoise Debeaupte nővér elmondta, az új épületszárny is a 830 diák minőségibb, nívósabb oktatásának biztosítását szolgálja. Megköszönte, hogy a tervező és a kivitelők megőrzik a 100 éves zárda hangulatát, így illeszkedik a környezetébe az épületegyüttes. Az iskolalelkészi hivatal egyben plébániaként is funkcionál, jelezte Francoise Debeaupte nővér.
Galbavy Zoltán, a térség önkormányzati képviselője köszönete mellett azt emelte ki, hogy az intézmény rendre helyet ad a városrész idősek napi programjainak, e módon is részt vállalva a város életében. A városi képviselő hozzátette, a Mátyás király utcában is terveznek a Zárda utcában már bevált forgalomlassító küszöböket az úttestesten, a Május 1. ligetben pedig a szabadtéri tornaórák számára is alkalmas felnőtt sportjátszótér kialakítása várható.
Forrás: https://www.zaol.hu/helyi-gazdasag/2024/02/uj-epuletszarnny-bovul-a-zalaegerszegi-mindszenty-jozsef-altalanos-iskola-gimnazium-es-kollegium
A Deák Ferenc Megyei és Városi Könyvtár tematikus könyvvására sok romantikus regényt kínálat
Különleges kínálattal készült Valentin-napra, február 14-ére a Deák Ferenc Megyei és Városi Könyvtár. A sok-sok éve hagyományos, ezen a héten zajló könyvvásár e napon a megszokott tematikai mellett a romantikus regények kollekciójából jóval többet kínált, mindössze 300 forintért.
Dóráné Mészáros Anikó, a bibliotéka helyettes vezetője lapunknak elmondta, szerdán már kora délelőtt járt náluk egy nyugdíjas házaspár, ők 52 kötetet vittek haza a könyvvásár kínálatából. Ilyenkor ezernél is több könyv talál új gazdára, ezúttal a szerelem napjához kapcsolható regények voltak a legnépszerűbbek. A könyvvásárt és a kötetek kiválasztását Kerekiné Beke Szilvia könyvtáros felügyeli. A napi tapasztalat örömteli, a természettudományok, a nyelvkönyvek és a gyerekkönyvek iránt is nagy az érdeklődés.
De ezzel még nincs vége a könyvtárosok ötleteinek. A Deák Ferenc Megyei és Városi Könyvtár munkatársai ezen a napon a város különböző pontjain, forgalmasabb helyeken, s az intézményeik környékén meglepetés-könyveket helyeztek el, méghozzá a saját, otthoni könyvtárukból. Február 14-e 2012 óta a Nemzetközi Könyvajándékozás Napja is, a szívecskés papírba csomagolt kötetek ezért is „vesztek el” városszerte. Néhány szerencsés megtaláló ajándék olvasójegyet, könyvtári beiratkozási tagságot is talál a kötetekben, ezzel is ösztönözve érezheti magát a könyvtár látogatására.
A bibliotéka Facebook-oldalát érdemes volt felkeresni, s aki ezen a napon járt a könyvtárban, további meglepetésben részesült: speciális szerencsekeréken pörgethetett könyvtári ajándékot.
Ottjártunkkor az olvasóterem könyvvásári célra kialakított asztalainál Takácsné Wachtl Orsolyával találkoztunk.
– A Mindszenty-iskola könyvtárosaként a diákjainkat érdeklő, gyerekeknek való könyvek között válogatok, találtam is jópár mesekönyvet, állatokról szóló köteteket, ezeket nagyon szeretik. Többször is megfordultam a könyvvásárokon, számomra kitűnő böngésző alkalom – mondta a kolléga, aki minden lehetőséget megragad, hogy a tanulók igényeit szolgálja.
Forrás: https://www.zaol.hu/helyi-kultura/2024/02/a-deak-ferenc-megyei-es-varosi-konyvtar-tematikus-konyvvasara-sok-romantikus-regenyt-kinalat
Jótékonysági bált rendeztek a zalaegerszegi Mindszenty-iskolában (ZAOL)
A hagyományokhoz híven január harmadik hétvégéjén rendezte meg jótékonysági bálját a Notre Dame Női Kanonok- és Tanítórend által fenntartott zalaegerszegi Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium.
Az idei rendezvény egyben jubileum is volt, 25. alkalommal várták a meghívott vendégeket. Az eseményt a szülői munkaközösség szervezte, a jótékonysági esten összesen 440 fő vett részt. A bál szervezésében fő szerepet betöltő Simonné Mérnyei Judit elmondta, a rendezvény egyre népszerűbb a szülők körében. Tóth Gábor, az iskola igazgatója hozzátette, a bál bevételéből idén a könyvtár felújítását szeretnék megoldani. Az iskola egy másik jubileumot is ünnepel idén, ugyanis harminc évvel ezelőtt indították újra az intézményben a keresztény szellemiségű oktatást. Az alapítványi bál hagyománya az első évektől kezdődően indult, két év kihagyás után pedig most februárban szervezték meg újra.
A rendezvényen koktélbár, kávézó és büfé üzemelt, a jó hangulatról a Silver Band zenekar gondoskodott. Természetesen a népszerű tombolasorsolás sem maradt el. A résztvevőket Vigh László országgyűlési képviselő, miniszteri biztos köszöntötte, aki az intézményben folyó oktatási-nevelési munkát méltatta.
Forrás: https://www.zaol.hu/helyi-kozelet/2024/01/jotekonysagi-balt-rendeztek-a-zalaegerszegi-mindszenty-iskolaban
A zalaegerszegi iskolák aktív sportprogramjai
Ahogy arról hírt adtunk, a Zalaegerszegi Tankerületi Központhoz tartozó Zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium, valamint a Notre Dame Női Kanonok- és Tanítórend által fenntartott Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium idén szeptembertől viseli az Aktív iskola kitüntető címet. A fenntartók és intézmények közötti kiváló együttműködést példázta a hétfői közös sajtótájékoztató, melyen részt vettek a programot indító Magyar Diáksport Szövetség képviselői is.
Több szakmai, kulturális és sport rendezvényen vesz részt közösen a két iskola, aminek egyik kiemelkedő állomása a Belügyminisztérium által támogatott és a Magyar Diáksport Szövetség által szeptember végén indított mozgásösztönző Aktív iskola program. Jelenleg 97 ezer gyermek több mint 300 intézményben érintett a minőségi testnevelési órák és a tanórán kívüli mozgás védjegyrendszer programjában. Zalaegerszegen egyelőre a két intézmény viseli a címet.
A sajtótájékoztatón Tóth Gábor, a Mindszenty-iskola igazgatója és Schneider János, a Zrínyi-gimnázium intézményvezetője megerősítette, mindkét iskolában elkötelezett testnevelő kollégákkal dolgozhatnak együtt. Felhívják a figyelmet a sportos életmódra, példát és lehetőséget mutatnak a diákoknak, hogy egész életen át tartó aktív életet éljenek. A pedagógusok fontosnak tartják, hogy a testnevelés mellett a tanulók lelki egészségével is foglalkozzanak, az Aktív iskola program ehhez is ad ajánlásokat, szempontrendszereket.
Az Aktív iskola program pilot évéről, eredményeiről és az idei tervekről Karvalits Levente, a Zrínyi-gimnázium és Halász Gergely, a Mindszenty-iskola testnevelő tanára számolt be.
Karvalits Levente arról tájékoztatott, hogy a Zrínyi-gimnázium aktív sporthagyományokkal rendelkezik, szívesen jelentkeztek a tavalyi pilot programba, a katolikus iskolával pedig évek óta jó kapcsolatot ápolnak, számos közös sportrendezvényen vettek részt.
– Nemcsak a színes plakátok, hanem a központilag javasolt lehetőségek több színtéren mozgatják meg a tanulókat. Kihangsúlyoznám, hogy a mozgásos tevékenységen túl a tanulók zalaegerszegi és nemzetközi sporteseményeken vesznek részt mint önkéntesek. Emellett saját maguk házibajnokságot, sportnapokat szerveznek. Nálunk nagy hagyománya van a tájfutó napnak, valamint a közelmúltban rendezett Rozsnyói Sándor akadályfutó versenynek. A városban talán mi nevezünk a legtöbb diákolimpiára versenyzőt. A cím elnyerésével most nevesítettük azt, amit eddig is csináltunk: nálunk a tanulás, a sport, a művelődés, a művészet együtt színesíti a gyerekek mindennapjait – mondta Karvalits Levente.
A Mindszenty-iskola részéről Halász Gergely arról számot be, hogy szeptemberben az Európai Diáksportnapokhoz csatlakozott mindkét intézmény: 2023 méteres futáson vettek részt, valamint fesztivál jellegű játékos versenyt rendeztek, az udvaron kisebb fajta sportágválasztót tartottak.
– Az Aktív iskola programban az idei évre vállaltuk, hogy sportfesztiválokat rendezünk alsósoknak és felsősöknek egyaránt. Ezen kívül iskolai sportnapokat, táborokat, illetve aktív 15 perces szüneteket szervezünk. Az Aktív iskola tanuló csapata előre megbeszélt időpontokban bemegy tanórákra, ahol felfrissítik a gyerekeket – tájékoztatott Halász Gergely.
A hétfői találkozón a Magyar Diáksport Szövetséget Gőcze Balázs nyugat-dunántúli regionális szakmai menedzser és Sipos Győző irodavezető képviselte. Mint köztudott a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) 18 éve indította útjára a Magyar Diáksport Napját, amelyet immár 8 éve nemzetközi színtéren is megszervez Európai Diáksport Napja (European School Sport Day® – ESSD) elnevezéssel az Európai Sporthét keretében. Szeptember 29-én országszerte több mint 1 300 iskolában mintegy 320 000 gyermek részvételével zajlott a rendezvény, ami egyben az Aktív Iskola program indítása volt. Az Aktív Iskola védjegyrendszer a Magyar Diáksport Szövetség által indított mozgásösztönző program általános és középiskolák részére. A diákokat a testnevelés órákon kívül is arra buzdítják, hogy sokat mozogjanak, például tanítás előtt, egyes tanórákon, tanórai szünetekben vagy a délután folyamán. Az Aktív Iskolák a korábbiakhoz képest több és változatosabb mozgás- és sportlehetőséget biztosítanak, segítve ezzel a családok időbeosztását is.
Forrás: https://www.zaol.hu/helyi-kozelet/2023/11/a-zalaegerszegi-aktiv-iskolak-sportprogramjai
Aktív iskola címet kaptak – ZTV Híradó (2023.11.27)
Aktív iskolák kiváló együttműködése Zalaegerszegen
A Zalaegerszegi Tankerületi Központhoz tartozó Zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium, valamint a Notre Dame Női Kanonok- és Tanítórend által fenntartott Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium idén szeptembertől viseli az Aktív iskola kitüntető címet. A fenntartók és intézmények közötti kiváló együttműködést példázta a hétfői közös sajtótájékoztató.
Több szakmai, kulturális és sport rendezvényen vesz részt közösen a két iskola, aminek egyik kiemelkedő állomása a Belügyminisztérium által támogatott és a Magyar Diáksport Szövetség által indított mozgásösztönző Aktív iskola program. Jelenleg 97 ezer gyermek több mint 300 intézményben érintett a minőségi testnevelési órák és a tanórán kívüli mozgás védjegyrendszer programjában.
Francoise Debeaupte rendfőnöknő kiemelte: mindkét egerszegi iskolában elkötelezett testnevelő kollektíva dolgozik, akik az Aktív iskola programot megvalósítják. A sportot az „élet iskolájának” tekintik, ami a diákokat a társadalomba való beilleszkedésre, a határaik túllépésére, az ellenfél tiszteletére neveli.
Kajári Attila tankerületi igazgató arról szólt, hogy évek óta közös programokon vesz részt a két iskola – Petőfi 200, Lázár Ervin program, Neumann János-kiállítás, módszertani konferenciák –, ami példaértékű együttműködés. Schneider János és Tóth Gábor intézményvezető ugyancsak megemlítette a közös rendezvényeken való részvétel fontosságát, azok közösségépítő erejét.
Az Aktív iskola program pilot évéről, eredményeiről és az idei tervekről Karvalits Levente, a Zrínyi-gimnázium és Halász Gergely, a Mindszenty-iskola testnevelő tanára számolt be. A Magyar Diáksport Szövetséget Gőcze Balázs nyugat-dunántúli regionális szakmai menedzser és Sipos Győző irodavezető képviselte. A sajtótájékoztató résztvevői mindkét intézményt felkeresték és megbeszélték az együttműködési további részleteit.
Forrás: https://www.zaol.hu/helyi-kozelet/2023/11/aktiv-iskolak-kivalo-egyuttmukodese-zalaegerszegen#google_vignette
Mesehős-díjasok – ZTV Híradó (2023.11.21)
Zalaegerszegi védőnő és diákja kapott nemzetközi Mesehős-díjat
20 ország többszáz jelöltje közül Tóthné Koller Mária, a Mindszenty-iskola védőnője, és tanítványa, Bor Benedek vehetett át plakettet.
A 20 ország részvételével zajló, agyi infarktus tüneteire tanító nemzetközi kampányban most először ismerték el a legaktívabban közreműködőket. A Görögországban kihirdetetett és átadott öt kategóriadíjból kettő került a zalai vármegyeszékhelyre – amit az érintettek hétfőn délután, a Mindszenty-iskolában vehettek át a projekt magyarországi képviselőitől.
A nemzetközi kampány az óvodás és kisiskolás korosztályt szólítja meg. A szupererővel rendelkező karakterek különféle kalandokon keresztül vezetik a gyerekeket az agyi infarktus felismerésétől a segítségnyújtásig. A kezdeményezés nem csak hasznos: a gyerekek már a második órán tudják az alapvető tüneteket. A foglalkozás végére pedig mindenki mesehőssé válik, aki képes segíteni a bajbajutottakon. A programhoz bármelyik oktatási intézmény csatlakozhat. A projekt honlapja az ehhez szükséges legfontosabb adatokkal az interneten elérhető.
Szöveg: Szigeti Éva
Fotók: Médiacentrum Zalaegerszeg
Forrás: https://www.egerszegihirek.hu/helyi-hirek/zalaegerszegi-vedono-es-diakja-kapott-nemzetkozi-mesehos-dijat?fbclid=IwAR2n8fcp4XUVmzZeFFhlp8YpOmmxu-2fF7AtLU1sAHWOz3Mb9yv9b6Im_JE&mibextid=xfxF2i
Átadták az új kémiatermet – ZTV Híradó (2023.09.28)
Új kémiatermet és labort avattak Zalaegerszegen, a Mindszenty-iskolában (2023.09.28)
Sárkányhajóztak és kenuztak a Gébárti-tavon
A Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium diákjai vízre szálltak hétfőn és kedden a Gébárti-tavon. Az intézmény harmadik éve ápol jó kapcsolatot a helyi Kajak-Kenu Sárkányhajó Egyesülettel, így a gyerekek folyamatosan ismerkedhetnek ezzel a vízi sporttal. Hétfőn a 7. A, míg másnap a 7. B osztály tanulói kaptak ízelítőt az evezésből.
Tóth Gábor igazgató arról tájékoztatta lapunkat, hogy a fenntartó kérésére szervezik meg a szabadidős projektnapokat az iskolában, ahol a diákok az ismertebb és kedveltebb sportágak mellett másfajta mozgáslehetőséget is kipróbálhatnak, így színesítve a palettát.
– A másodikos diákok órarendjébe bekerült a vívás, a negyedikesek egy napra Eplénybe mennek síelni, a hetedik évfolyam az evezést próbálhatja ki, a gimnazisták pedig eddig lovagolni jártak – mondta Tóth Gábor. – Ezeken az alkalmakon általában hatvan gyermeket mozgatunk meg.
A mindszentysek ebben a két napban egy rövid vízbiztonsági oktatás után először a kenukkal merészkedtek a vízbe, majd a jóval nagyobb, 10 fős sárkányhajóba szálltak be a felnőttek segítségével. Emellett ügyességi vetélkedő várta őket.
Ahogy Várnai Tibor elnök elmondta, a megalapítás óta szoros kapcsolatot ápolnak az oktatási intézményekkel, a Mindszenty-iskolán kívül többek között az Ady-iskolával és a Kölcsey-gimnáziummal.
– Az augusztusi sportágválasztón közel 200 gyereket fogadtunk, ebben az évben a szabadidős tevékenységünk során már 600 fiatalt tettünk vízre, nyáron pedig ugyancsak kétszázötven fiatalt mozgattunk meg az országos versenyünkön, amit a strandon tartottunk – mondta Várnai Tibor.
Forrás: https://www.zaol.hu/helyi-kozelet/2023/09/sarkanyhajoztak-es-kenuztak-a-gebarti-tavon
Tankönyvhegyek a Mindszenty-iskolában
Már egy hete megérkeztek a tankönyvek a zalaegerszegi Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégiumba. Az intézmény munkatársai jelenleg elektronikus nyilvántartásba veszik azokat, majd hónap végén a gyerekek átvehetik az igényelt csomagokat. Az oktatási intézmények augusztus 21-étől adhatják le az utórendeléseket.
Négy raklappal, összesen 7067 darab kiadványt hozott a megadott időpontban a teherautó, a lepakolásban diákmunkások, pedagógusok segítettek. A könyveket évfolyamok és tantárgyak szerint rendezték össze, melyek most arra várnak a könyvtárban, hogy egyenként vigyék fel a számítógépes rendszerbe. Az intézménybe összesen 809 diák jár. A tankönyvek rendszerezését közösségi szolgálatos diákokkal együtt oldják meg, a munkákat jövő héten kezdik.
– Mindig igyekszünk gazdaságosan elkölteni a központilag meghatározott keretet, amiből egymillió forint értékben az SNI-s diákok taneszközeit vásároljuk meg. Tartós tankönyveket is igénylünk, amit év végén visszakérünk diákjainktól – tájékoztatott Péterné Frang Irén tankönyvfelelős, aki Császár Gáborné pedagógiai asszisztens és Takácsné Wachtl Orsolya könyvtárossal együtt mutatta meg a vadonatúj példányokat.
– Idén 92 gimnazista kezdi meg nálunk a tanévet, közülük 33-an éltek azzal a lehetőséggel, hogy a tankönyvek elosztását, csomagolását közösségi szolgálatban lássák el. A kész csomagokat az 1-4. osztályosoknak a tantermekben adjuk át az első tanítási napon, az ehhez szükséges adminisztrációs munkálatokat szülői értekezleten látjuk el. A felsősök augusztus 28-án, a gimnazisták 29-én és 30-án vihetik haza a tankönyveket. Legtöbbször a már bevált kiadók példányait kérjük, a rendelhető listát az Oktatási Hivatal teszi közzé. Ezen kívül egyházi iskolaként a katolikus kiadóktól történelem, irodalom, magyar nyelv tantárgyakból 9-12. évfolyamos tankönyveket érünk el ingyen a KELLO-n keresztül.
A 2023/24-es tanévre összesen 12,5 millió tankönyvet rendeltek az intézmények országszerte. Idén már minden évfolyam az úgynevezett újgenerációs könyvekből tanul. Az Oktatási Hivatal több mint 100 tankönyvet újított meg, elsősorban a negyedik, nyolcadik és a tizenkettedik évfolyamon. A Könyvellátó Nonprofit Kft. raktáraiból augusztus 31-éig minden iskolába megérkeznek az ingyenes tankönyvek.
Forrás: https://www.zaol.hu/helyi-kozelet/2023/08/tankonyvhegyek-a-mindszenty-iskolaban
Népszerű a diákmunka – ZTV Híradó (2023.06.22)
Petőfi 200 irodalmi előadás – ZTV/ M1 Híradó (2023.04.19) (13:00)
Petőfi 200 Zalaegerszegen – ZTV Híradó (2023.04.20)
Több mint 40 csapat vett részt a „A Hód Napja” túrán és természetjáró akadályversenyen
Több mint 40 csapat részvételével rendezte meg 13. alkalommal a Magyar Földrajzi Társaság Zalai Osztálya a „A Hód Napja” túrát és természetjáró akadályversenyt az elmúlt hét végén Iklódbördőcén.
A programot ismét nagy az érdeklődés kísérte, nemcsak az egykori Zala vármegyéből, de a vármegyehatárokon túlról, Ajkáról is érkeztek csapatok. A megnyitón dr. Gyuricza László, a Zalai Földrajzi Társaság elnöke köszöntötte a diákokat, pedagógusokat, és ismertette a verseny menetét.
Minden évben izgalmas napnak néznek elébe a diákok, mikor elindulnak a Hód-napi akadályversenyen és bejárják Iklódbördőce határát, átkelnek a Cserta-patak fölött a régi hídon, közben pedig az állomásokon tudásukról számot adnak. Így volt ez idén is, általános és középiskolás egységek indultak neki az útnak a Mároki-kápolnáig, közben 8 állomáson kaptak feladatokat, volt, ahol énekelniük kellett, illetve különféle kérdésekre válaszolni. Az elméleti témák közt szerepelt egyebek mellett a Kerka-mente Naturpark, főképpen a Cserta- és a Kerka-völgy természeti értékei, kiemelten a hódok, Göcsej, Őrség és Hetés természeti és épített öröksége, hagyományai, népdalai, nyelvjárása és a trianoni évforduló is előkerült. Előzetesen a csapatok menetlevelet is készítettek, illetve összegyűjtöttek 20 tájszót a lakóhelyükön.
Az eredményhirdetést a Mároki-kápolnánál tartották, miután szerencsésen megérkezett mindenki. Az általános iskolások közt első lett a Réti sasok csapata a Muraszemenyei Általános Iskolából, a középiskolások közt a Magoncok végeztek az első helyen a zalaegerszegi Mindszenty József Általános Iskola és Gimnáziumból. A közel 200 résztvevőnek az ebédet Iklódbördőce önkormányzata biztosította.
A középiskolai kategóriában az első helyezetteknek a kupa mellett különdíjként utazási bónt is felajánlottak a szervezők idén is. A diákok a MFT Zalai Osztályának a tanév végét lezáró (június 23–25.) „Bosznia-Hercegovina és Horvátország legfiatalabb nemzeti parkja, s egy kis Adria…” elnevezésű tanulmányútján vehetnek részt.
Helyezések:
Általános iskolák:
1. Réti sasok – Muraszemenyei Általános Iskola
2. HÓD-ok – Lenti Vörösmarty Mihály Általános Iskola
3. Lovászi hódítók – Buda Ernő Körzeti Általános Iskola
4. Városi hódok – Lenti Vörösmarty Mihály Általános Iskola
4. Ürgék – Muraszemenyei Általános Iskola
6. Túrázók – Rozgonyi Úti Általános Iskola, Nagykanizsa
6. Platán – Letenyei Andárssy Gyula Általános Iskola
Középiskolák:
1 Magoncok – Mindszenty József Ált. Isk., Gimnázium, Zalaegerszeg
2 Hídrobbantók – Zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium
3 Hódkórosok – Gönczi Ferenc Gimnázium
4 Esmeralda – Zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium
5 Hódfarkok – Kétnyelvű Középiskola, Lendva
6 Hódok Hada – Gönczi Ferenc Gimnázium, Lenti
Forrás: https://www.zaol.hu/helyi-kozelet/2023/06/tobb-mint-40-csapat-vett-reszt-a-a-hod-napja-tura-es-termeszetjaro-akadalyversenyen?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=zaol&fbclid=IwAR1G8j_ngOa7qQr9727pSCLxp4QGHexSXVtVDbrbQTcb3a6AueJn1dnBCQM
2023.06.05
Franciaországban jártak a zalaegerszegi Mindszenty-gimnázium tanulói
Angol nyelvű kommunikáció, különböző nézőpontok közelítése, globális kérdések, az ENSZ szabályrendszerének megismerése. Dióhéjban erről szól a Voironban rendezett MUN program, aminek most részese lehetett a zalaegerszegi Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium három tanulója.
Jankovics Lucia Törökország, Nagy-Gellén Hanna India, míg Simon Donát a szomszédos Románia „követeként” volt jelen nemrégiben a franciaországi testvériskola, a Notre Dame des Victoires tanulói által rendezett, az Egyesült Nemzetek Szervezetének működését modellező oktatási szimuláción. Az egerszegi katolikus iskola 1999 óta tartja a kapcsolatot a francia intézménnyel, ám most vettek részt először ezen a rendezvényen.
A MUN program története dióhéjban a következő: előzménye az UN-modell, ami a Nemzetek Ligája szimulációjaként indult, az első összejövetelt az Oxfordi Egyetemen tartották 1921 novemberében. A második világháborút követően 1945-ben megalakult a Liga utódja, az Egyesült Nemzetek Szervezete. Az első ENSZ-mintakonferencia a Swarthmore College-ban (Philadelphia, USA) volt 1947. április 5-én. Akkor mintegy 150 diák vett részt több mint 41 főiskoláról. A küldöttek közgyűlést szimuláltak, és azt javasolták a tagállamoknak, hogy „hozzák létre az atomenergia nemzetközi ellenőrzését és fejlesztését”, „kössenek lefegyverzési szerződést”, hogy az ENSZ fogadjon el „egységes rendszert a menekültek állampolgárságára”. A MUN olyan készségeket tanít, mint a kutatás, a nyilvános beszéd, a vita és az írás, a kritikus gondolkodás, a csapatmunka és a vezetés. A program célja, hogy bevonja a hallgatókat és lehetővé tegye számukra, hogy mélyebben megértsék az aktuális világproblémákat és a világpolitikát.
A mostani francia találkozóra 240 tanuló érkezett a világ minden tájáról, akik kilenc szekcióban üléseztek. Az egerszegi fiatalok az ENSZ Nemzetközi Munkaügyi Szervezetében (ILO) tanácskoztak további 14 társukkal együtt. Az idei francia Modell ENSZ-gyűlésnek a „Tudomány és a fejlődés” volt a témája. Ilyen szimulációkat ma is számtalan helyen tartanak a világban, amiről a Model United Nations című weboldalon lehet informálódni.
– Utazás előtt mindenki kapott egy nemzetet, amit képviselnie kellett a lobbizások, szavazások, majd a záróbeszélgetés során. Fel kellett készülnünk az adott ország jellegzetességeiből, külpolitikájából. A kilenc csoportból kettő angol, egy spanyol, a többi pedig francia nyelven tanácskozott, vitatkozott. A saját szervezetünkben mi azt a témát kaptuk, hogy az új technológiákat miként tudjuk a munkakörülményekkel összeegyeztetni – meséli Donát, aki egyébként a háromnapos találkozó végén csoportjában a „Legjobb diplomata” címet is megkapta. – Nagyon izgalmas volt, amikor a lobbizás során például az országok szövetségeseket kerestek, a csoporton belül kettő ilyen nagy szövetség alakult. A vita során kialakítottuk megoldásként a törvényjavaslatokat, azok pontjait megszavaztuk vagy módosítottuk. A zárókonferencián minden modell ENSZ-szervezet bemutatta a végső megoldását, amit megszavaztunk. Harmadik nap levezetésként játékosan megismertük Voiron városát. Az is érdekes, hogy a diákok javaslatait később a világszervezet megkapja. A nyitóceremónián egyébként egy francia ENSZ-képviselő is részt vett.
Az itthoni élménybeszámolón megtudhattuk azt is, hogy milyen aktuális kérdésekkel foglalkoztak a szekciók: miként lehet kivédeni a kibertámadásokat az orosz-ukrán háborúban, milyen új fegyverekkel kísérleteznek Észak-Koreában, illetve a modern technológiákat hogyan tudják felhasználni az egészségügyi alapellátásban.
– Nagyon sokat tanultunk a diplomáciáról, az etikettről, protokollról, a tanácskozás során a megfelelő viselkedésről, harmadik napra már teljesen belerázódtunk – folytatta Hanna és Lucia. – Hozzá kellett szoknunk a diplomáciában használt formális mondatokhoz, végig öltönyt, kosztümöt viseltünk. Azért nap végére kicsit elfáradtunk, mivel végig angolul beszéltünk nagyon komoly témákról. Nagy élmény, hogy megismerhettük a különböző országok állásfoglalásait, nézőpontjait, miközben felkészültünk kapott nemzetünk ismereteiből.
A gimnazistákat befogadó családoknál szállásolták el, így némi betekintést nyerhettek a francia mindennapokba. Emellett csoportjuk tagjaival nagy barátságok szövődtek, különösen a spanyol diákokkal, akik révén malagai meghívást kaptak. A diplomata modell program fontos tehát a kapcsolatépítésben is – mondták nevetve a mindszentysek.
Az egerszegi delegációt kísérő francia tanárnő, Payet Marie – aki egyébként éppen ebben a középiskolában érettségizett – véleménye az, hogy a programnak köszönhetően nagyon sokrétű tudást szereztek a gyerekek, miközben megtanulták az együttműködést és nem utolsósorban gyakorolták a családoknál a francia nyelvet.
A 11. évfolyamos tanulóknak persze már a jövőre is gondolniuk kell. Donátnak nagyon megtetszett a nemzetközi kitekintés, nemzetközi gazdálkodás vagy nemzetközi kapcsolatok szakon szeretne továbbtanulni. Lucia megírta az előrehozott francia érettségit, ő mindenképpen idegen nyelvvel szeretne foglalkozni. Hannának ugyancsak életre szóló élményt jelentett a francia utazás, ám ő egész más területen képzeli el jövőjét, a biológia érdekli leginkább.
A Mindszenty-gimnázium tehát jó tapasztalatokat szerzett, s szívesen delegálnának tanulókat máskor is hasonló programra. A Modell ENSZ olyan fórumot teremt a világ diákságának számára, ahol globális kérdésekről tárgyalhatnak, miközben fejleszthetik idegen nyelven a vitakultúrájukat, s elsajátíthatják a diplomácia alapjait.
Forrás: https://www.zaol.hu/helyi-kozelet/2023/05/franciaorszagban-jartak-a-zalaegerszegi-mindszenty-gimnazium-tanuloi?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=zaol&fbclid=IwAR3V7fUVwU7KzGHozrao1wukZ0VQIc_zra0Pb5PTIFCCEYt4U9VXuQByhy0
2023.05.28
Elsősegélynyújtásból versenyeztek a fiatalok Zalaegerszegen
Csecsemő újraélesztése is várt szerdán az elsősegélynyújtó-verseny résztvevőire.
A Magyar Vöröskereszt idén 51. alkalommal rendezte meg a felmenő rendszerű megméretést, amelynek megyei döntőjét Zalaegerszegen, a Mindszenty Sportközpontban tartották. Preisz Péter, a karitatív szervezet megyei elsősegélynyújtó koordinátora arról számolt be, hogy két-két gyermek és ifjúsági csapat került a döntőbe, valamint versenyen kívül vett részt a Mindszenty-iskola felnőtt csapata, amely tavaly harmadik helyet ért el az országos döntőben. A megszokott tematika szerint az elsősegélynyújtáshoz és a Vöröskereszthez kapcsolódó elméleti kérdéseket firtató két állomás mellett további négy helyen a versenyzők rátermettségét mérték fel. Ezért megint sokkoló helyzetekben kellett helytállni az ötfős csapatoknak.
Ezek egyikénél kellett a csecsemőt ellátni, mert félrenyelt és leállt a légzése, amikor etetése közben az édesanyját kergetőző fiúk meglökték. A fiatalok is megsérültek, az anya pedig elájult, hogy kellően összetett legyen a feladat. És ez csak egy volt a négy hasonló bonyolultságú eset közül.
A helyzetfelismerés gyorsasága, a sebesültek ellátása mellett az ellenőrök azt is értékelték, milyen volt a kommunikáció az elsősegélyt nyújtók és a segítségre szorulók között. Mindezt kiértékelve alakult ki a sorrend. Ez alapján a szeptember 16-án Szolnokon megrendezendő országos döntőben Zalát a gyermekek kategóriájában az egerszegi Mindszenty József Általános Iskola és Gimnázium Azt mondom, Úristen… nevű csapata, míg az ifjúságiak között a keszthelyi Vajda János Gimnázium INKU-Bátorok nevet viselő formációja képviseli.
Forrás: https://www.zaol.hu/helyi-kozelet/2023/05/elsosegelynyujtasbol-versenyeztek-a-fiatalok-zalaegerszegen
2023.05.25
Belga cserediákok a Mindszenty-gimnáziumban
Belgiumból, a Vallónia régióban található Charleroi városának egyik gimnáziumából érkezett az Erasmus cserediákprogramjának keretében a Mindszenty József Általános Iskola és Gimnáziumba a 16 éves Margaux Pisetta és a 15 éves Alexandre Champenois. A fiatalok a héten utaznak vissza szülőföldjükre, ám szívesen visszatérnének még Magyarországra.
A fiúnak szállást adó 10. évfolyamos Őry Hunor arról mesélt, hogy családja már októberben jelezte, szívesen vendégül látják az egyik belgiumi diákot, akivel azóta mondhatni barátokká váltak. Mint kiderült, Alexandre megkedvelte a csirkepaprikást nokedlivel, de nem csak ennek köszönhető, hogy szép élményeket szerzett.
– Nagyon befogadó a közösség, az órák is érdekesek. Margaux-val együtt angol-, francia-, matematika-, hittan-, biológia- és testnevelésórákon vettünk részt, nekem még földrajzóra is volt. Nálunk Belgiumban nincsen minden óra után 10 perc szünet, ám a tanórák anyaga, menete hasonló.
– Az elmúlt hetekben voltunk Budapesten, Tihanyban, Sopronban, Tapolcán, valamint síeltünk, illetve a héten az egyik osztályt kísérjük el Ausztriába, a Zotter csokigyárba – folytatta Margaux, aki a tervek szerint jogi pályán szeretne tovább tanulni.
A belga fiatalok itt tartózkodását Payet Marie francia származású franciatanárnő segítette és koordinálta. A gimnázium 2000 óta fogad minden évben cserediákokat, voltak már itt többek között Japánból, Olaszországból, Németországból, Thaiföldről.
Forrás: https://www.zaol.hu/helyi-kozelet/2023/04/belga-cserediakok-a-mindszenty-gimnaziumban
2023.24.04
Elixírt és bunkert készítettek – a mindszentysek nyerték a városi diákvetélkedőt
A Mindszenty József Általános Iskola és Gimnázium büféje mellett találkoztunk a X. Zalaegerszegi Városi Diáknapok vetélkedője nyertes csapatának néhány tagjával hétfőn délelőtt. A gimnazisták felettébb büszkék az arany serlegre, amit pénteken délután vehettek át az Alsóerdei Sport- és Élményparkban.
Történelmi pillanatokat éltek át a diákok, akik már évek óta készültek arra, hogy elhozhassák a trófeát. Tavaly a 24 órás vetélkedőn az utolsó helyen végeztek, ám nem adták fel, idén újult erővel vágtak neki az erőpróbának, hetek óta készültek a megmérettetésre. Az iskola diákönkormányzatának vezetője, csapatkapitánya, Diernbeck Dalma, valamint társai, Kósa Réka csapatkapitány-helyettes, Jordán Ádám csapatkapitány-helyettes és Nagy-Gellén Hanna mesélt az izgalmas feladatokról.
– Nem szegte kedvünk az előző évi vereség, sőt. Mivel többen részt vettünk tavaly a vetélkedőn, nagyjából tudtunk, mi vár ránk – mondta Dalma. – Idén új helyszínen voltunk, most talán több volt a sportos feladat és kevesebb a kreatív, s szerencsére csapatunkban többen voltak, akik nagyon jók a mozgásos feladatokban. Jó volt a szervezés, a lebonyolítás, nem álltunk le egy percre sem. Falat másztunk, volt lövészet, fánkcsúszda, ügyességi feladatok, szabadulószoba, VR-szemüveggel kellett rajzolni. Az Őserdő hőse volt a téma, mi a saját képzeletbeli népünket, a Marakusz törzset elevenítettük meg. Kellett például egy gyümölcstálat készíteni, abban „leírtuk” törzsünk történetét, készítettünk mellé elixírt, illetve szent eledelünket, a „rapadicsomot” is bemutattuk. A paradicsom a táncunkban is szerepelt, amit törzsünk istenének a kezébe helyeztünk. Az ősember korát felidézve nomád stílusban, barna ruhákba öltöztünk. Egyszóval nagyon jó móka volt ez az egész.
Ádám elmondta, próbálták a csapat tagjait úgy összeválogatni, hogy a várható feladatokhoz különböző képességű tanulókat tudjanak kiállítani. Előre el kellett készíteni a „régészek által később megtalált” csapatzászlót, írtak indulót. Megtervezték a törzs bungalóját, amit ugyancsak „ősi” stílusban állítottak össze a helyszínen, azaz voltak benne barlangrajzok.
– Dicséretes volt a csapat önállósága, a feladatmegosztás, a feladatok felelőseit előre kijelöltük. Sokat dolgoztak a fiatalok, szabadidejükben próbáltak. Büszkék vagyunk rájuk – mondta Illés Csaba DÖK-segítő, felkészítő tanár.
A csapat összes tagját szerdán várják közös ünneplésre, ahol mindenki megcsodálhatja a trófeát, és előkerülnek majd a gyerekpezsgős poharak is.
A Marakusz törzs tagjai:
Diernbeck Dalma (11.b) csapatkapitány
Halász-Lukács Attila (10.c) csapatkapitány-helyettes
Jokhel Mihály (12.c) csapatkapitány-helyettes
Kósa Réka (11.a) csapatkapitány-helyettes
Jordán Ádám (11.b) csapatkapitány-helyettes
Nagy-Gellén Hanna (11.a)
Szakály Kornélia (11.a)
Berényi Anna (11.b)
Gerencsér Botond (11.b)
Jordán Blanka (11.b)
Milley Kristóf (11.b)
Németh Levente (11.b)
Polgár Domonkos (11.b)
Sziva Teodóra (11.b)
Takács Levente (11.b)
Fajt-Ujj Flórián (11.c)
Kránicz Boglárka (11.c)
Németh Botond (10.c)
Balogh Nóra (9.b)
Cser Regina (9.b)
Csák Kristóf (9.c)
Dinnyés Veronika (9.c)
Schiller Anna (9.c)
Simon Sára (9.c)
Végh Laura (9.c)
A X. Városi diákvetélkedő eredménye:
1. Mindszenty-gimnázium
2. Ady-gimnázium
3. Kölcsey-gimnázium
4. Csány-technikum
5. Zrínyi-gimnázium
6. Deák-technikum
Forrás: https://www.zaol.hu/helyi-kozelet/2023/04/elixirt-es-bunkert-keszitettek-mindszentysek-nyertek-a-varosi-diakvetelkedot
2023.04.24
Tanítás és lelkiség a hit szolgálatában – Kossuth Rádió
A zalaegerszegi Notre Dame iskola rendfőnöknője – Interjú Francoise nővérrel
Iskolánk minden diákja ismeri Francoise nővért, akinek kedves mosolya, vidámsága és közvetlensége – a nyelvi nehézségek ellenére – meghódított mindenkit. A legkisebbek a napközis foglalkozások keretében, a legnagyobbak pedig franciaórákon találkozhatnak vele egészen személyesen. Őt kérdeztük hivatásáról, magyarországi benyomásairól.
1. Hogyan érzi magát Magyarországon?
Nagyon jól érzem magam Magyarországon, boldog vagyok, hogy itt élhetek. Kényelmes az életünk, az emberek pedig mindenhol kedvesen és szeretettel fogadnak bennünket. A magyar nyelv elsajátítása okoz csupán némi nehézséget.
2. Milyen különbségeket lát a francia és a magyar hétköznapok között?
Egy francia iskolában a tanítási nap első fele fél 9-kor kezdődik és 12 órakor ér véget. Utána a délutáni tanítás fél 2-től fél 5-ig tart. Franciaországban nincs sem tízórai sem pedig uzsonna. Délben minden gyermek az ebédlőben eszik, ami kb. fél órát vesz igénybe. Ezután 1 órájuk van kikapcsolódni. Ilyenkor különböző foglalkozásokon vesznek részt: lehet sakkozni, táncolni, énekkarba menni, színházi előadást próbálni, vagy éppen kínai nyelvet tanulni.
Franciaországban az órák 60 percesek, és van egy 15 perces szünet délelőtt és délután. Az első osztályban egy tanító néni van a gyerekekkel egész nap. Az órákon ő tanít minden tantárgyat: franciát, matematikát, történelmet, földrajzot, természetismeretet, de például az informatikát, az angolt, a testnevelést, a rajzot és az éneket is. És ezenkívül a keresztény gyerekeknek heti egy óra hittan van. Az iskolába más vallású gyerekek is járnak –zsidók, muzulmánok- ami segít a gyerekekkel megértetni, hogy mindenkit kölcsönösen el kell fogadnunk, és tiszteletben kell tartanunk a más valláshoz tartozását.
3. Hogyan vélekedik a magyar konyháról?
A magyar ételek gyakran cukrosak és a sütemények túl krémesek nekem. Ezt nem szeretem annyira. Viszont nagyon szeretem a meggyes rétest. Szeretek minden olyan ételt, ami szárnyasból készül. Kedvelem a tavasztól szedhető gyümölcsöket: a cseresznyét, a málnát, a sárgabarackot, a szilvát. Gyakran megyek a piacra bevásárolni, ahol nagyon sokféle friss zöldséget és gyümölcsöt kínálnak.
4. Milyen különbségeket lát a magyar és a francia gyerekek között?
A párizsi gyerekek többsége tömblakásban lakik, és nagyon szűk hely van csak a kikapcsolódásra és a mozgásra. A szüleik korán reggel elindulnak dolgozni, és csak késő este érnek haza. A városon belül is nagyok a távolságok. Az iskolában is kevés hely van a játékra, és az osztálytermek túlzsúfoltak. A gyerekek többsége kedves és jól nevelt, de vannak olyanok is, akiknek nehézséget okoz, hogy tisztelettel beszéljenek vagy szót fogadjanak. Az iskolákban mindenkinek meg kell ismerni a házszabályt, amit a tanárok írtak. Ez segít a gyerekeknek az eligazodásban. Mindenhol vannak felügyelő tanárok: az udvaron és a folyosókon is, akik figyelik, hogy a diákok rendesen viselkedjenek. Az iskolákban van diáktanács, akik közvetítik a társaik kéréseit az iskola vezetése felé. A magyar gyerekek szót fogadnak, udvariasak és szorgalmasak. Sokat edzik a memóriájukat, remek érzékük van az énekhez, a zenéhez és a tánchoz. Könnyen tanulnak szövegeket és verseket. Kicsik és nagyok egyformán szeretnek ünnepelni. A magyar diákok büszkén tartoznak iskolájukhoz, büszkén viselik magukon az intézmény jelvényét. Örömmel ünneplik nemzeti ünnepeiket, tisztelik az ország zászlaját és a Himnuszt.
5. Milyennek látja a mi iskolánkat?
Ti, gyerekek, gyönyörű iskolába járhattok, ami egy hatalmas park közepén található. Olyan tanáraitok vannak, akik külön-külön mindenkire odafigyelnek. Úgy látom, hogy az iskolában remekül érzitek magatokat, és második otthonotoknak tekintitek. Vigyáztok rá, és felügyelet nélkül is mozoghattok benne. Látom, hogy szerettek összejönni: ennek két fontos helye a tornaterem és a kápolna. Az iskolai életeteket végigkísérik a lelki feltöltődés pillanatai: a misék, a lelkigyakorlatok és a hittanórák.
6. Mit üzen a Mindszentybe járó diákoknak?
Először is azt, hogy szerencsésnek érezhetitek magatokat, hogy ebbe az iskolába jártok. Igyekezzetek mindent befogadni, amit ez az intézmény nyújt nektek. Biztos vagyok benne, hogy ez segít a személyiségetek és a lelkületetek fejlődésében.
Ezek az évek a legfontosabbak a jövőtök szempontjából.
Kedves Francoise nővér, köszönjük szépen a beszélgetést.
Az interjút készítették: Jámbori Adrienn, Kiss Emese, Pauer Rebeka és Takács Lili (7.a)
Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium
Francoise Debeaupte rendfőnöknő interjú (2013.07.09)
Notre Dame rendház – Az alapítók öröksége
Franciaországból érkezett új rendházfőnök nemrég a Notre Dame Női Kanonok- és Tanítórend zalaegerszegi közösségének élére. Debeaupte Francoise nővér egyszersmind a szerzetesrend magyarországi képviselője.
A megyeszékhelyi Mindszenty-iskolát és az intézményben szociális otthont is működtető szerzetesi közösség új vezetőjével céljaikról, a rend szerepéről, valamint magyarországi jövőjéről beszélgettünk, Tóth Gábor tolmácsolásában.
– A rend 1905-ben érkezett Magyarországra, mivel ekkor jelent meg Franciaországban egy törvény, amely megnehezítette az egyházak működését. Ezért a közösség terjeszkedni kezdett; a nővérek azzal a céllal jöttek, hogy a francia kultúrát itt is meghonosítsák. Eleinte Zsámbékon telepedtek le, majd a rendházukat Törökbálinton építették fel. 1928-ban Mindszenty József (akkori nevén Pehm József) plébános Zalaegerszegre hívta őket, szintén a francia nyelv és kultúra terjesztésének szándékával. Amikor a zalaegerszegi Notre Dame rendházat felszentelték, a következő jelmondattal adták át az intézményt: a magyar hazának és a katolikus egyháznak – elevenítette fel a kezdeteket Debeaupte Francoise nővér.
1948 és 1993 között a rend nem működött Magyarországon. 1993-ban visszakapták a zalaegerszegi intézmény egy részét, ekkor kezdték újra a tevékenységüket. Az iskolai struktúra évről évre fejlődött, mígnem minden évfolyamon sikerült osztályokat indítani.
– A generálisunk engem kért fel, hogy itt az intézményben és Magyarországon a Notre Dame rend képviselője legyek. Ketten érkeztünk Clement Marie-Therese nővérrel, azzal a céllal, hogy aktív rendi jelenlétet biztosítsunk az iskolában. Azáltal, hogy itt lakom, a fenntartó testületben is állandó munkát tudok végezni. Természetesen a francia kultúra terjesztése mind a mai napig a feladatunk: már alsó tagozatban is tartunk foglalkozásokat, 5. osztálytól pedig órarendi keretben tanítjuk a nyelvet. A francia tagozatos gimnáziumi osztályokban a társalgásra helyezzük a hangsúlyt az órákon, emellett a kollégisták körében is szervezünk programokat – fogalmazott a nővér. Hozzátette: hetente egy alkalommal a búcsúszentlászlói tagiskolát is felkeresik.
– Patinás múltja van Zalaegerszegen a Notre Dame rendnek, de vajon milyen lesz a jövője? Az 1993 után visszatért nővérek nagy része nem él már, s a többiek is idősek. Számítanak-e új hivatásokra? – kérdeztük.
– Az 1993-ban visszaköltözött nővérek közül négyen élnek itt, ők a szociális otthon lakói. Ahhoz, hogy a kérdésre átfogó választ adhassak, távolabbról kell indítanom: a rendnek 18 intézménye van Európában, ebből 16 Franciaországban, 1 Luxemburgban és 1 Magyarországon működik. E 18 intézmény egy nagy iskolahálózatot alkot, tehát amikor a jövőről beszélünk, ebben az egységben gondolkodunk. A Mindszenty-iskola is szerves része a hálózatnak. Arra törekszünk, hogy az intézményeinkben továbbadjuk a rend szellemiségét, ennek megfelelően mindenütt szerepel a nevelési programban az evangélium szerinti élet gyakorlása. Francia intézményeink nagyobb részében nincsenek jelen nővérek, az iskolák mégis abban a szellemiségben oktatnak, amit az alapítók képviseltek. Minden országban, ahol a rend működik, laikus társult tagok is részt vesznek a munkában. És természetesen a jelenlétünk elsődleges célja az, hogy a fiatal, érdeklődő lányok figyelmét felhívjuk a rendre, illetve foglalkozzunk velük, ha elhivatottságot éreznek a női szerzetesi élet iránt – válaszolta a nővér.
Mint elmondta, továbbra is a megválasztott igazgató jelöli ki az iskola fejlődési irányát, az oktatási programban tehát nem várható változás. Az ugyanakkor egyértelműen látszik, hogy a tantestületben és az intézményhez kötődők körében nagy várakozással fogadták a nővéreket. Az iskolához tartozók érzik, hogy egy nagyobb közösség részesei, fogalmazott a nővér.
– Ennek egyik friss bizonyítéka, hogy a rend Nancy-i iskolája januárban egyhetes kirándulásra hívott 35 diákot, az ottani gimnáziumból pedig március végén érkeznek fiatalok Zalaegerszegre.
Pierre Fourier és Alexia Le Clerc
A mai Franciaország területén, közelebbről Lotaringiában, Mattaincourt faluban szolgált plébánosként Pierre Fourier a 16. század végén. Akkoriban a lányok nagy többségének nem volt lehetősége az intézményes tanulásra, ezért az atya iskolahálózat kialakítását tűzte célul. Egy fiatal lánnyal, Alexia Le Clerc-el (aki 1597-ben megalapította a Notre Dame rendet) közösen iskolákat hozott létre, majd a pápa 1628-ban bullával ismerte el működésüket. A rend, s vele az iskolahálózat gyorsan bővült, hamarosan átlépte Lotaringia, majd Franciaország határait is. Fourier Pétert a 19. század végén szentté, Alexiát a 20. század közepén boldoggá avatták. Napjainkban négy kontinensen van jelen a rend: Európában, Dél-Amerikában (Brazíliában), Afrikában (Kongóban), valamint Ázsiában (Vietnamban és Hong Kongban). Központja Párizsban található, ez a generális (a rendi vezető) székhelye. Világszerte körülbelül 800 nővér tartozik a rendhez, a legtöbb új hivatás Brazíliában és Vietnamban jelentkezik.
Jelenleg Debeaupte Francois, Clement Marie-Therese és Márkus Ildikó Gemma nővér lakik a zalaegerszegi rendházban.
Szerzetesi múlt és jövő (jegyzet)
A Notre Dame rend magyarországi története tökéletesen szemlélteti az intézményfenntartó szerzetesi közösségek modernkori sorsát. A Mi Asszonyunk elnevezésű rend tagjai már a 18. század közepén megalapították első házukat Pozsonyban, majd jó száz évvel később a másodikat Pécsett, aztán a 20. század elején az állami üldöztetés miatt távozni kényszerültek Franciaországból, így leltek újra otthonra nálunk. Miután 1929. őszén Serédi Jusztinián hercegprímás felszentelte zalaegerszegi rendházukat, a nővérek nagy jelentőségű oktatási-kulturális központot hoztak létre a városban. Római katolikus elemi és gyakorlóiskolát, polgári leányiskolát, valamint tanítóképzőt működtettek, egészen a fordulat évéig, a kommunista hatalomátvételig. Az 1948. évi 33. törvény pecsételte meg sorsukat: iskolájukat államosították, vagyonukat elvették, a nővérek helyett világi tanárok érkeztek. Két évvel később feloszlatták a szerzetesrendet, a nővéreket internálták a rendházból. Több mint 40 év telt el száműzetésben, majd a rendszerváltás után, amikor az ingatlant visszakapták, huszonketten tértek haza az újra eredeti funkciója szerint működő intézménybe. Az iskolát 93-ban nevezték el egykori mentoráról, Mindszenty József bíborosról, s azóta a megyeszékhely meghatározó oktatási létesítménye vált belőle.
A szerzetesi közösségekre globálisan új kihívások várnak manapság; Európában immár nem a politikai berendezkedések, hanem a társadalmak világnézeti sajátosságai befolyásolják a működésüket, döntően ugyanis nem az öreg kontinens adja az új hivatásokat. Ám amíg a rendi intézmények olyannyira népszerűek, mint a zalaegerszegi iskola, nem érdemes aggódni a jövő miatt.
Forrás: https://www.zaol.hu/hetvege/2012/02/notre-dame-rendhaz-az-alapitok-oroksege